„Tržby za prodej náhradních dílů a za ostatní služby zůstaly na úrovni roku 2010 (55 mil. v roce 2011, 54 mil. Kč v roce 2010), takže růst tržeb o třetinu „táhly“ pouze prodeje vozidel. A protože český trh je stabilní a nedošlo na něm k zásadním změnám, za rekordními prodeji stojí úspěchy na ruském trhu, kde jsme loni prodali 87 vozů (v r. 2010 to bylo jen 16 vozidel), a na trzích Středního Východu a Argentiny (loni 112, předloni méně než 10 vozů),“ zhodnotil loňský rok Tomáš Jiřička, člen nejužšího vedení a prokurista společnosti Avia Ashok Leyland Motors.
Prodeje by byly ještě výrazně vyšší, celkovou bilanci však ovlivnily dva faktory – tím prvním byl paradoxně velký zájem zákazníků o vozidla Avia především v závěru roku, kdy dodavatelský řetězec nedokázal dostatečně pružně na tuto situaci reagovat. Díky tomu musely být některé objednávky přesunuty do dalšího roku – cca 100 vozidel tak bude dodáno až v lednu a začátkem února 2012, což samozřejmě pozitivně ovlivní výsledky letošního roku. Druhým byl výpadek výroby podvozků s kabinou pro elektrické vozy Smith Newton (v roce 2011 165 podvozků, o rok dříve až 225 ks), způsobený zejména katastrofou v japonské Fukušimě, která se negativně odrazila na vývoji nových modelů u amerických partnerů firmy. Ale i tady se už situace stabilizovala a jen za leden Avia eviduje přibližně 100 objednávek na kabiny a podvozky pro Smith Newton.
„Růstové ambice máme i na českém trhu, kde bychom rádi v krátkodobém horizontu atakovali hranice prodeje 200 až 300 vozidel ročně. Podmínky pro tyto ambiciózní cíle jsme v roce 2011 vytvořili. Úspěšně jsme ukončili budování stabilní dealerské sítě, od letošního roku tak zintenzivníme spolupráci s 5 centrálními dealery, kteří si rozdělí prodej našich vozidel v Česku. Každý z nich tak má dostatečný prostor pro budování svých lokálních sítí,“ uvedl manažer marketingu a mluvčí společnosti Michal Bačkovský.

Související