Dobrou formu prokázaly v lednu automobilové trhy ve Spojených státech i v Německu.

Americký automobilový trh vstoupil do nového roku úspěšně. Prodej nových automobilů ve Spojených státech se v lednu meziročně zvýšil o 11 procent na 913 287 vozů díky novým modelům, nízkým úrokovým sazbám a větší dostupnosti úvěrů. Tempo růstu tak výrazně překonalo očekávání analytiků.

Největší americké automobilce General Motors v lednu prodej na domácím trhu klesl o šest procent. Konkurent Ford Motor však domácí prodej zvýšil o sedm procent a rival Chrysler dokonce o 44 procent. Chrysler tak vykázal nejlepší lednový výsledek za poslední čtyři roky, napsala agentura AP.

Dobře si na americkém trhu vedla také největší evropská automobilka Volkswagen, jejíž prodej stoupl téměř o polovinu. Největší japonská automobilka Toyota Motor zvýšila prodej v USA o 7,5 procenta.

Poradenská společnost LMC Automotive minulý měsíc potvrdila svou prognózu, podle které by se měl prodej automobilů v USA v celém letošním roce zvýšit o téměř osm procent na 13,8 milionu vozů.

"Růst prodeje automobilů ve druhé polovině loňského roku a pokračování tohoto trendu v lednu vrhají příznivé světlo na celý letošní rok," upozornil analytik LMC Jeff Schuster.

Automobilka GM předpokládá, že letošní prodej aut v USA bude činit 13,5 až 14 milionů vozů. Volkswagen prodej odhaduje na 13,7 milionu vozů a Toyota na 13,6 milionu vozů, napsala agentura Reuters.

V loňském roce se prodej automobilů v USA zvýšil o deset procent na 12,8 milionu vozů. Předloni stoupl o 11 procent na 11,6 milionu vozů. Zaznamenal tak první celoroční nárůst od příchodu hospodářské recese. V roce 2009 se naopak propadl na 10,4 milionu vozů, tedy na nejnižší úroveň za 27 let.

Prodej automobilů v Německu v lednu překročil 210 000 vozů. Navzdory dluhové krizi v eurozóně se tak udržel zhruba na úrovni ze stejného loňského období. Vyplývá to podle agentury DPA ze včerejších údajů Svazu mezinárodních výrobců automobilů (VDIK).

Německo tak vstoupilo do nového roku lépe než některé další velké evropské trhy. Ve Francii se prodej automobilů minulý měsíc propadl o 21 procent a v Itálii o 17 procent. Německo je největším automobilovým trhem v Evropě.