České cestující po železnici letos čeká další možnost výběru. Poté, co loni oživily osobní vlakovou dopravu žluté vlaky RegioJet podnikatele Radima Jančury na trase mezi Prahou a Ostravou, čímž poprvé vypukl na kolejích opravdový konkureční boj, chystá se letos na stejnou trasu další soukromník - firma Leo Express podnikatele Leoše Novotného.

Podle informací IHNED.cz je Leo Express v plném procesu příprav na spuštění plného provozu, který by měl přijít v prosinci. Fima už má i umístění první prodejny jízdenek. Na hlavním nádraží má například lepší místo než Jančurův RegioJet, když prodejny Leo Expressu jsou přímo naproti hlavním pokladnám Českých drah, zatímco RegioJet má prostory oproti konkurenci více zastrčené od míst, kudy proudí nejvíce lidí.

"Pražskou provozovnu budeme dokončovat na jaře někdy v průběhu března/dubna. Zároveň bude fungovat i jako kontaktní místo pro naše zákazníky," potvrdila IHNED.cz marketingová ředitelka dopravce Renata Dobiášová. Podle ní se ve stejné době také rozeběhnou další přípravy v ostatních městech mezi Prahou a Ostravou, kde budou jejich vlaky zastavovat.

Samostatná provozovna v Praze však bude podle Dobiášové na trase zřejmě jediná, když na dalších místech půjde spíše jen o provozní okénka. "Samozřejmě se budeme snažit v maximálně možné míře využít potenciálu internetu a moderních technologií obecně," dodala.

Přejímka vlaků

Již během několika dní by pak měl šéf dopravce Leoš Novotný - syn bývalého majitele Hamé Babice - přebírat zbrusu nové černě natřené vlakové soupravy Leo Express. "Přesný termín zatím není znám," řekl Dobiášová s tím, že palubní personál budou také vybírat během jara.

Vlaky pak čeká řada povinných testů, aby mohly na konci roku vyjet na koleje. Nicméně podle Novotného budou mít celou řadu předností oproti konkurenci. Soupravy jsou speciálně odlehčené, což by mělo firmě výrazně snížit náklady na provoz.

"Díky odlehčené karoserii budou vozy vážit polovinu, a tím budeme platit i menší poplatky Správě železniční dopravní cesty za využívání kolejí. Soupravy mají také zhruba třetinovou spotřebu energie," vypočetl pro Týden.cz nedávno Novotný výhody, které mají podniku Leo Express pomoci v konkurenčním boji.

Vlaky by měly rekuperovat elektrickou energii, tzn. při brždění ji zase vracet zpět do sítě. Součástí výbavy souprav je i množství nových technologií. "Budeme poskytovat pasivní a aktivní 'infotainment' - pasivní z displejů v salonu a aktivní přes naše servery ve vlaku." řekl v on-line chatu na IHNED.cz na podzim.

Liberalizace kolejí na cestě

Na konci minulého roku ministerstvo dopravy schválilo koncepci liberalizace tuzemské vlakové dopravy. Česká železnice by se tedy měla stát otevřenější pro soukromé dopravce.

"V plánu je postupné soutěžení všech dálkových linek bez ohledu na to, že tady existuje nějaký národní dopravce," řekl koncem prosince mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Před více než týdnem ministerstvo dopravy představilo podmínky, které budou muset splnit uchazeči o provozování rychlíků na severní Moravě na trase Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc.

Pilotní bitva o severní Moravu

Jde v podostatě o první ze série tendrů, ve kterých si dopravci postupně "rozeberou" všechny dálkové linky, které ministerstvo objednává.

"Chceme zvýšit komfort cestujících. Očekáváme od dopravců, že přijdou s lepšími službami a novějšími vozy," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Vítěz soutěže začne rychlíky provozovat od prosince 2013.

Předběžný zájem o provozování rychlíků na dalších tratích už projevilo několik společností, například již fungující RegioJet či Leo Express - aktuálně mířící na koleje ale také třeba Viamont, Veolia Transport, Arriva vlaky, Abellio CZ a České dráhy.

Soutěž na rychlíkovou linku Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc bude po roce 1989 třetí, kterou ministerstvo dopravy vypíše. V minulosti se dopravci utkali o trasy Pardubice–Hradec Králové–Liberec a Plzeň–Chomutov–Most. Oba tendry vyhrály České dráhy, které zatím provozují dopravu i na moravské lince. Na rychlíky nasazují moderní motorové vozy z 90. let doplněné o zrekonstruované řídicí vozy z druhé poloviny minulého desetiletí.