Sociální síť určenou pro profesní kontakty používá už 250 tisíc Čechů. Podle výkonného ředitele pro region EMEA Ariela Ecksteina je to 13 procent "profesionálů" v Česku, LinkedIn má tak ještě kam růst. Pomoci mu má česká lokalizace, kterou naostro spustil LinkedIn dnes.

HN: Co očekáváte od lokalizace do češtiny?
Lokalizaci jsme testovali o víkendu a v ostrém provozu je od úterý. Nyní máme v Česku čtvrt milionu uživatelů, což je asi třináct procent profesionální komunity v zemi. Uživatelská báze roste velmi rychle, před rokem to bylo jenom sto tisíc účtů. Podle našich zkušeností se po uvedení lokalizace vždy v dané zemi zvýšil výrazně počet nových uživatelů. Očekáváme to i v Česku. Česko je pro nás jedním z klíčových trhů ve východní Evropě.

HN: Je česká lokalizace součástí nějakého větší lokazační “smršti” nebo postupujete trh od trhu?
Lokalizace je postupná. Třeba nizozemsky umí LinkedIn od minulého pátku, česky od úterý... Čeština je šestnáctý jazyk, ve kterém je LinkedIn dostupný.

HN: Kolik je z českého čtvrtmilionu uživatelů předplatiteli vašich prémiových služeb, tedy platícími uživateli LinkedIn?
Čísla týkající se prémiových uživatelů nesdělujeme. Ale není to pro nás jediný zdroj příjmů. Asi dvacet procent tržeb pochází od plateb za prémiové členství, padesát procent jde z našich řešení pro personální agentury, headhuntery a podobně a třicet procent z marketingových řešení a z reklamy.

HN: Budou české společnosti více využívat služeb LinkedInu, když je nyní lokalizovaný do češtiny?
Primárně se zaměřujeme na uživatele, na to, aby spatřovali v členství v síti LinkedIn hodnotu. Díky tomu máme 135 milionů uživatelů celosvětově a přes třicet milionů v Evropě. Ale máme lidi, kteří se starají o byznys v Česku. Už jsme s několika společnostmi v Česku, jako je HP, Epson nebo RWE uzavřeli obchodní vztah na bázi našich řešení pro najímání lidí a marketingu.

HN: Nedávno jste spustili pro zájemce o práci službu “Job Seeker”. Chcete se do budoucna soustředit na tuto oblast, stanete se konkurentem klasických pracovních serverů jako Monster či v česku Jobs.cz?
Práci nehledá aktivně osmdesát až devadesát procent našich uživatelů. LinkedIn používají hlavně jako záznam své profesní kariéry, jako svůj profesionální profil. Pro ně jsou služby jako třeba LinkedIn Today, kde si můžete upravit informace, které chcete vidět a které se týkají aktualit v síti vašich kontaktů. Té části, která práci hledá, nabízíme prémiovou službu Job Seeker, tedy to, že se například objevují výše ve výsledcích vyhledávání personálních agentur a je tak zjevnější, že stojí o novou práci. Lidé ale LinkedIn pro hledání nového zaměstnání normálně používají. Já sám jsem svou současnou práci v LinkedIn našel pomocí LinkedIn, na kterém mám profil od roku 2004.

HN: Nemáte problém se slabší návštěvností? Facebook je sociální síť číslo jedna, kterou lidé používají aktivně každý den. Twitter se profiluje jako komunikační kanál. LinkedIn už z podstaty této sociální sítě uživatelé tak aktivně nevyužívají.
Naši uživatelé obvykle nemají času nazbyt. LinkedIn je postaven na stejné filozofii jako Google, kam přijdete, něco vyhledáte a zase odejdete. Času našich uživatelů si ceníme, snažíme se, aby se rychle dostali k informacím - třeba k osobě, se kterou máte mít druhý den schůzku, nebo k tomu, aby se rychle připojili ke skupině profesionálů a položili odborný dotaz nebo aby rychle aktualizovali svůj profil. Denně navštíví stránky LinkedIn 87 až 90 miliionů unikátních uživatelů.

HN: Plánujete po lokalizaci i nějaké investice v Česku? Otevřít tu zastoupení či vývojové centrum, jako třeba Skype či eBay?
Takové plány zatím nemáme.