Pro každého třetího Čecha se Facebook stal drogou. Nejen proto, že by se na největší internetové sociální síti stal dobrovolně závislým, ale hlavně se jí nemůže jednoduše zbavit. Jakmile si jednou zaregistrujete profil a začnete ho plnit svými daty, nemáte prakticky šanci vzít to zpět.

Řešení teď chce přinést Evropská komise. Právo na to "být zapomenut" je jedním z hlavních taháků navrhované reformy ochrany osobních údajů. Na smazání všech svých statusů, fotografií, videí i jiných údajů by tak měl mít v budoucnu každý právo.

Včera představené návrhy evropské komisařky pro spravedlnost Viviane Redingové mají za cíl změnit předpisy z roku 1995. "Pokud budou přijaty, půjde rozhodně o naprosto zásadní změnu dosavadní regulace ochrany osobních údajů," říká Vojtěch Chloupek, advokát z kanceláře Bird & Bird.

Kromě smazání bude možné všechna uživatelská data přenést na jiný server nebo do jiné aplikace. Navíc souhlas k použití svých údajů bude muset dát uživatel opravdu výslovně. Ačkoliv právníci upozorňují, že řada z navrhovaných pravidel platí už dnes, práva a povinnosti by se měly především zpřehlednit.

"Určitě podporujeme zjednodušování pravidel ochrany soukromí," uvedla mluvčí české pobočky amerického Googlu Janka Zichová. Google včera sám představil nová pravidla pro své služby, za něž si okamžitě vysloužil pochvalu od eurokomisařky Redingové.

Připravovaná regulace se líbí i organizacím zabývajícím se ochranou soukromí. "Vítáme zvýšení odpovědnosti těch, kteří zpracovávají data, včetně toho, že musí neprodleně ohlásit jejich případný únik nebo zneužití. Reálně by to mohlo přinést lepší ochranu osobních údajů na internetu," domnívá se Kateřina Hlatká z Iuridicum Remedium.

Internet ale není jediným cílem chystaných změn. Měly by se dotknout všech firem pracujících s osobními daty v celé Evropské unii. Zatímco uživatelům mají přinést více jistoty, pro firmy mohou znamenat náklady navíc. "Bude to za cenu přísnějších povinností pro podnikatele," upozorňuje Chloupek. Dodává ale, že řada nových povinností se nebude týkat startupů a malých a středně velkých podniků, které chce unie podporovat.

Nová pravidla ve formě evropského nařízení budou po přijetí přímo účinná ve všech členských zemích EU. Dopadnout by měla na každou společnost, která jakkoliv působí v Evropě. Dosáhnou tak i na nejrozšířenější internetové služby amerických provozovatelů. Za osobní data Evropanů budou ale firmy odpovídat i v případě, že je pošlou mimo unii. "Dotkne se to především mezinárodních společností," říká Helena Hailichová, advokátka z kanceláře Cameron McKenna.

Sjednotit a zpřísnit by se měly i sankce. Za zneužívání údajů bude firmám hrozit pokuta až deset milionů eur. Přibýt by měl také Evropský úřad pro osobní data. "Uvidíme, jestli z něj vznikne nový superregulátor," podotýká Hailichová.


null

Související