Podzvukové letouny L-159 by se měly z hangárů české armády přemístit do hangárů v Iráku. Vize českých politiků a armádních důstojníků ale zatím stále zůstává jen v rovině přání.

Jasné stanovisko ze strany irácké delegace, která je od pondělí na návštěvě České republiky, dosud nepadlo. A to i přesto, že irácký ministr obrany Saadún Dulajmí Alexandra Vondru ujistil, že jeho země "má o tyto letouny velký zájem".

Na čem tedy obchod krachuje?

Podle vyjádření obou politiků má Irák zájem nejen o již vyrobené nepotřebné a "zakonzervované" letouny, ale i o nové stroje od Aera Vodochody. Z dřívějších informací vyplývá, že by mělo jít zhruba o dvě desítky letadel.

"Irák má logicky zájem o nová letadla," poznamenal Vondra. Nákup nových strojů může být podle něj zárukou dlouhodobé spolupráce.

Česko zároveň může Iráku poskytnout nepoužívaná letadla z armádních rezerv. Ta mohou být připravena rychleji, než budou vyrobeny nové stroje. Podle obou ministrů stojí Irák o brzké dodání letadel a co nejkratší dobu jejich přípravy.

O možném prodeji nepotřebných bitevníků jednají obě strany více než rok. Při loňské cestě Petra Nečase na Blízký východ irácký premiér Núrí Málikí řekl, že by země mohly obchod s vojenskými letadly "v krátké době" dokončit.

 

Málikí měl do Prahy rovněž přijet, nakonec ovšem zůstal v Iráku kvůli politické situaci v zemi. České ministerstvo obrany ale již s předstihem vyjádřilo naději, že se i přes jeho nepřítomnost podaří plánovaný obchod posunout blíže k vzájemné dohodě.

Konzervace nepotřebných letounů stojí ČR 30 milionů ročně

O podmínkách prodeje strojů L-159 jedná v Iráku výrobce letadel Aero Vodochody s podporou české vlády. Soupeří ale jak se svým tradičním konkurentem - britským letadlem Hawk, tak s Korejci. Ti nabízejí ve spolupráci s americkou zbrojovkou Lockhead Martin nadzvukový cvičný stroj.

Podle serveru Aktuálně.cz se irácký premiér Máliki dokonce chystá na cestu do Jižní Koreje.

Čeští vojenští piloti létají pouze s 24 letadly L-159, dalších 36 strojů je uskladněno v hangárech výrobce. Jejich konzervace stojí stát zhruba 30 milionů korun ročně. Pět letounů armáda vyměnila za dopravní letadlo CASA C-295, několik jich bylo rozebráno na náhradní díly a výrobu dvoumístných letadel, jeden stroj havaroval.

Česko s Irákem nadále vyjednává také o modernizaci iráckých tanků T-72 a vrtulníků Mi-17, připomněl Nečasův kabinet.

Dulajmí se v pondělí zmínil i o možnosti spolupráce při výcviku vojáků. Česko má v této oblasti Iráku co nabídnout, uvedl Dulajmí.

Nastínil také možnost začít v Iráku znovu vyrábět lehké zbraně, což by podle něj mohlo pomoci české ekonomice.