Automobilka Volkswagen vyvinula spolu s dalšími automobilovými výrobci jednotnou podobu zástrčky pro dobíjení budoucích elektromobilů. Jednotný průmyslový standard je k dispozici pro všechny výrobce, uvedla firma.

Sjednocení se přitom netýká jen samotné zástrčky, ale celého systému kombinovaného dobíjení, včetně řízení dobíjení a elektrické soustavy pro všechny druhy dobíjení. Tím má dojít ke snížení nákladů a podpoře rozšíření elektromobility po celém světě.

Na systému kombinovaného dobíjení spolupracovaly s VW německé automobilky Audi, BMW, Daimler a Porsche a jejich američtí partneři Ford a General Motors.

Sjednocení systému nabíjení bude do budoucna důležité pro řidiče těchto moderních vozů, kteří se tak nebudou muset obávat, že například po projetí kanálu z Francie do Anglie nebudou mít potíže "natankovat" svůj elektromobil.

Jako u mobilů

S určitou mírou nadsázky to připomíná potíže majitelů mobilních telefonů s různými druhy nabíječek, které nemají vždy po ruce. I tady se výrobcům před časem konečně podařilo dohodnout a od letošního roku by měl být běžným standardem nabíjení micro USB. Například Apple to ale i u nových modelů zatím řeší pouze redukcí k jejich širšímu dokovacímu konektoru.

Volkswagen kombinované dobíjení použil u studie elektrického "brouka" E-Bugster, kterého nedávno představil na autosalonu v Detroitu. Vůz má výkon 85 kW a dojezd 180 km. Může být dobíjený buď jednofázovým střídavým proudem, který je běžně v domácích zásuvkách, nebo lze použít extrémně rychlé dobíjení stejnosměrným proudem na dobíjecích stanicích. To umožní dobití za 35 minut.

Na pumpě dvě hodiny?

Dlouhá doba nabíjení baterií je zatím jednou ze slabin současných elektromobilů. Škoda minulý týden začala na silnicích testovat deset vozů Octavia Green E Line. Její baterie váží 315 kilogramů a nabití  na 80 procent kapacity trvá při použití napětí 400 V dvě hodiny. Při nabízejí z  z běžné sítě 230 V dokonce celých osm hodin.

 V roce 2014 Škoda počítá se sériovou výrobou městského elektromobilu zřejmě na bázi modelu Citigo. Loni bylo z celkem více než 173.000 nových prodaných osobních aut v ČR 56 elektromobilů.