Vedení ČSA v těchto dnech jedná s několika zájemci o koupi. Začíná tak druhý pokus o privatizaci ztrátového národního dopravce. Prodej by se mohl uskutečnit už letos, protože v dubnu skončí restrukturalizace ČSA, kterou případní kupci požadují.

Transakci by ovšem mohl oddálit Brusel. Evropská komise chce totiž ČSA potrestat za to, že přijaly státní pomoc.

"Nikdo nepodá nabídku, když se čeká na rozhodnutí Bruselu,“ říká šéf dozorčí rady aeroholdingu Michal Mejstřík. Šéf holdingu Miroslav Dvořák pochybuje, že by Brusel rozhodl rychle.

"Priority Evropy jsou teď jinde než řešit státní pomoc v hodnotě 90 milionů eur v Česku,“ říká.

Český aeroholding, kam se ČSA v dubnu začlení, jednání potvrzuje, zájemce ale nejmenuje.

„Nechceme případná jednání s možnými strategickými partnery ohrozit,“ říká mluvčí Michaela Lagronová.

Číňané, či Spojené arabské emiráty?

V roce 2009 měly zájem například Air France, Aeroflot či český Travel Service. Tentokrát se hovoří hlavně o zájemcích z Asie.

„Evropské aerolinie mají samy problémy, a tak nemyslím, že by měly zájem o ČSA,“ říká šéf českého zastoupení Air France František Šiling.

ČSA začaly loni spolupracovat s aeroliniemi Etihad ze Spojených arabských emirátů. Firma sice nedávno navýšila svůj podíl v Air Berlin, ale má chuť nakupovat dál.

 Z informací, se kterými vedení ČSA seznámilo zaměstnance, vyplývá, že mezi zájemci mohou být i aerolinie z Číny a dalších zemí Asie, které se v minulosti snažilo pražské letiště přilákat do Prahy, i firmy mimo letecký byznys.

„Osobně preferuji pro ČSA strategického partnera,“ říká premiér Petr Nečas.

Čtěte více v Hospodářských novinách