Smyslem naší práce je skutečně najít pro ženicha (zaměstnavatele) vhodnou nevěstu (budoucího zaměstnance). Jako správná dohazovačka ženicha vychválím, nevěstu přepudruju. Nedokážu odhadnout, jak se vyvine situace na pracovním trhu v následujících týdnech či měsících, ale aktuálně stále platí, že vhodných, jazykově dobře vybavených uchazečů o práci, kterým se pracovat chce, je málo. Prostě krásných, inteligentních a bohatých nevěst je citelný nedostatek.

Proto bych dnes chtěla poradit hlavně ženichům, jak a co dělat, aby dostali tu nejkrásnější. Dobří uchazeči o práci jsou na roztrhání a většinou během krátké doby dostanou hned několik pracovních nabídek. Zvažují, porovnávají, získavají dodatečné informace a nakonec si vyberou toho nejlepšího ženicha. V Čechách existuje pár skvělých firem, pro které by chtěl pracovat každý. Jsou tu také firmy (valná většina), pro které se pracovat dá - často dobře a dlouho -, a pak tu je pár škaredých a chudých ženichů, na které zbývají ošklivé nevěsty, a i ty nakonec utečou.

Jak přilákat nevěstu

Poradit bych tedy chtěla všem šikovným a perspektivním ženichům (krásní to nepotřebují a pro škaredé radu nemám). Hluboce se zamyslete nad tím, jak výběrové řízení ve vaší firmě probíhá a udělejte ho pro uchazeče co nejjednodušší a nejschůdnější. Po pečlivém screeningu životopisů pohovořte dlouze a důkladně s potenciálními kandidáty telefonicky. Na osobní pohovor zvěte jen ty, kteří vás přesvědčí nejen o svých schopnostech, ale hlavně o motivaci. Pokuste se omezit počet kol výběrového řízení na minimum. Zorganizujte vše tak, aby předem pečlivě vybrané kandidáty vidělo v jednom kole co nejvíce manažerů s hlasem rozhodovacím. Skutečně odstrašující jsou firmy, které se nejsou schopny rozhodnout ani po čtyřech kolech pohovorů a zorganizují i kolo páté. Hovořím o výběrových řízeních na střední manažerské pozice, ne na ředitele zeměkoule. Nezapomeňte, že vaši potenciální budoucí zaměstnanci jsou většinou ještě zaměstnaní jinde a na pohovory si častokrát musejí vzít dovolenou nebo minimálně náhradní volno.

Nevěsta má poslední slovo

Byť se na první pohled může zdát, že ženich má při výběru navrch, opak je pravdou. Nevěsta má vždy poslední slovo a my jsme často svědkem toho, že komplikované výběrové řízení nevěstu natolik odradí a znechutí, že těžce vydobytou pracovní nabídku stejně nakonec odmítne z obavy, že firma (ne)funguje stejně jako její výběrové řízení.

Pokud kandidát neuspěje, vždy mu dejte konstruktivní zpětnou vazbu. Občas se mi stává, že musím pro uchazeče komentář pracně získávat přesto, že on firmě věnoval spoustu svého času, snažení i peněz na cestovné. Kdo postoupí do vyššího kola výběrového řízení, ten si komentář ke svému vystoupení zaslouží.

Často také slyšíme od uchazečů o práci, že se v některé firmě dostali do posledního kola, kde jim slíbili, že rozhodnutí o výsledku výběrového řízení dostanou nejpozději do týdne. A to je poslední informace, kterou jim firma poskytne. Když se vrátím k přirovnání k nevěstě, tak si představte, že ji ženich už tak trochu o ruku požádal a ona vybírá svatební šaty, hledá nejlepší recept na koláče a chystá seznam svatebních hostů. A najednou ticho. Ženich ani nezavolá, že si nakonec vzal děvče od sousedů, se kterým se zná od dětství z pískoviště.

Ještě nepracujete a už pracujete

Občas se mi zdá, že se potenciální zaměstnavatelé chovají jako sňatkoví podvodníci. Nedávno jsme řešili případ, kdy náš úspěšný kandidát dostal pro čtvrté kolo zadání případové studie. Její přípravě věnoval část své rodinné dovolené. Po odprezentování mu zaměstnavatel řekl, že to bylo fajn, ale nekonkrétní, a požaduje dopracování, které obnáší kompletní marketingový průzkum polského trhu a tamní konkurence.

Potenciálního zaměstnavatele podezíráme, že vlastně marketingového ředitele nehledá, jen chce levně získat drahé informace. Proto jsme kandidátovi doporučili, ať marketingovou studii dále nechystá - musí si přece nechat nějakou práci i pro případ, že ho vezmou. A když ho nevezmou, proč by měl bezplatně jen jako cvičení odvádět náročnou práci za někoho jiného.

Také doporučuji, abyste se zamysleli nad složením personálního týmu ve vaší společnosti. Velkou chybou je, že se většinou skládá z nezkušených zaměstnanců, kteří nejsou schopni komunikovat s manažery, do jejichž týmu zaměstnance nabírají. Jednoduše se bojí zeptat na důležité detaily, bez kterých správnou nevěstu najít nemohou. Byli snad Kecal nebo dohazavačka Jente krásní a mladí? Kdepak, správný personalista má být vyzrálý a zkušený a s nadsázkou člověk, který všechno ví, všechno zná a od všeho má klíče.

Takže na závěr bych vám, manažerům větších či menších firem, chtěla poradit, abyste se přestali chovat jako sňatkoví podvodníci. Uvidíte, že vám krásné nevěsty přestanou utíkat od oltáře.

 

Zora Wernerová, Teamleader Brno, Hays Czech Republic