Všech pět hlavních výrobních podniků skupiny Škoda Transportation vykázalo loni výrazné zisky.

Seskupení už v pátek zveřejnilo konsolidovaný čistý zisk všech firem za rok 2010, který podle mezinárodních účetních standardů činil 3,28 miliardy korun a byl meziročně o 7,5 procenta vyšší.

Vzrostly i tržby. Silný středoevropský výrobce lokomotiv, vlaků, tramvají, trolejbusů a vozů metra s 3500 zaměstnanci utržil loni 12,12 miliardy Kč, tedy o 5,4 procenta více.

Podle nedávného vyjádření generálního ředitele Josefa Bernarda očekává letos skupina Škoda Transportation tržby kolem 13 miliard korun.

Nárůst hospodářských výsledků je dán novými kontrakty skupiny dopravního strojírenství, do níž patří například plzeňské firmy Škoda Transportation a Škoda Electric, ostravská Škoda Vagonka, Pars nova Šumperk, MOVO Plzeň, ale také maďarský GANZ-ŠKODA a ruský Sibelektroprivod.

Na daních miliarda

Samotná Škoda Transportation Plzeň loni utržila 6,7 miliardy korun, zisk činil 1,4 miliardy Kč. Ostravská Škoda Vagonka skončila loni s čistým ziskem 720 milionů Kč, když utržila 3,4 miliardy korun. Plzeňská Škoda Electric utržila 2,6 miliardy korun, čistý zisk činil 594 milionů korun.

Šumperská Pars Nova měla loni čistý zisk 416 milionů korun při tržbách 1,8 miliardy Kč. Nejnižší zisk, 77 milionů Kč, vykázaly loni opravny Movo Plzeň. Podnik utržil 558 milionů korun a investoval do inovací 114 milionů Kč.

Skupina investovala loni do výzkumu a vývoje 990 milionů Kč a nakoupila nové technologie za 600 miliónů korun; na daních zaplatila celkem 1,05 miliardy korun. Koncem loňského roku mělo seskupení 3500 zaměstnanců, meziročně o pět procent více.

Vítězné tendry

V posledních měsících uzavřela skupina významné exportní kontrakty. Jihokorejské firmě Hyundai Rotem dodá elektrické a mechanické pohony pro 80 lokomotiv za dvě miliardy korun. V Číně vyhrála tendr za půl miliardy Kč na dodávku 23 jednotek metra pro město Su-čou, kde vzniká společný podnik na výrobu pohonů a motorů.

Na Ukrajinu dodá dvě šestivozové elektrické jednotky za miliardu korun, České dráhy koupí 19 elektrických jednotek RegioPanter za 2,5 miliardy Kč. Minulý měsíc vyhrála Škoda Transportation tendr na dodávku 31 nízkopodlažních tramvají do severomaďarského Miškolce za dvě miliardy korun. Do polské Vratislavi už letos dodala 31 tramvají za 1,54 mld. Kč.

Záhadní majitelé

Plzeňská Škodovka letos v tichosti změnila sídlo na Marshallovy ostrovy a ostrov Guernsey v Lamanšském průlivu. Odhalit skutečné vlastníky společnosti je tak téměř nemožné.

Majiteli Škody Transportation jsou oficiálně od loňského září její manažeři Tomáš Krsek a Martin Korecký spolu s kolegy ze spřízněné firmy Appian Jiřím Divišem a Markem Čmejlou. Pátým spoluvlastníkem se stane v příštích dnech Jaromír Šilhánek, šéf Škody Electric.

Spekuluje se o tom, že podíl ve Škodě má i její bývalý šéf a následně první muž ČEZ Martin Roman. Právě okolnosti projede Škoda Holding do rukou švýcarské společnosti Appian Machinery vyšetřuje policie.

V rejstříku to však nelze ověřit bez souhlasu společnosti a Škoda Transportation ověření zamítla.

Roman v září po dohodě s premiérem Petrem Nečasem odešel z funkce generálního ředitele ČEZ. Tvrdí, že jeho odchod neměl s případem kolem privatizace plzeňské Škodovky souvislost.