Loni se na mýtném vybralo 6,57 miliardy korun. Od vybraného mýta bylo v prvních čtyřech letech nutné odečíst částku za splátky dodaného systému. Další nezbytnou položkou jsou pak provozní náklady systému, které se pohybují kolem 20 %.

Mýtný systém se dostává právě do poloviny kontraktu, který s rakouskou firmou Kapsch uzavřel stát v roce 2006 a který zahrnoval kromě dodávky elektronického systému také jeho desetileté provozování.

"Za pět let mýtné předepsalo kamionům 32 miliard korun. Za následujících pět let to při zvyšování tarifů, intenzity dopravy a délky zpoplatněné sítě může být dalších 50 miliard," odhaduje Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch.

Za rostoucími výběry stálo v tomto roce zvýšení kilometrových mýtných tarifů, které ministerstvo dopravy prosadilo k 1. lednu 2011, ale také oživování české a evropské ekonomiky, na kterém aktivita dopravců životně závisí.

Konečný výsledek celého roku byl mírně negativně ovlivněn slevami, které stát začal od letošního září poskytovat autobusům, aby podpořil hromadnou dopravu občanů.

Od ledna 2012 se připravuje další navýšení mýtných tarifů o 20 až 25 %, čímž se dlouhodobě nízké tuzemské sazby postupně přibližují evropskému průměru. Tato snaha zatím naráží na tvrdý odpor dopravců sdružených v ČESMAD Bohemia. Vadí jim, že vláda rozhodla o navýšení sazeb, ale již neprosadila zavedení množstevních slev pro tuzemské dopravce, ke kterým se prostřednictvím tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty (VV) písemně zavázala.

Vládní návrh prošel prvním čtením ve sněmovně a poslanecký návrh, který měl přijetí slev zrychlit, byl z programu jednání schůze poslanců stažen.

Stamiliony každý měsíc

Výběry mýta se každý měsíc v tomto roce pohybovaly kolem 700 milionů korun. "Jen v listopadu to bylo přes 713 milionů korun, což je čtvrtý nejlepší výsledek v letošním roce i za celou pětiletou historii vybírání mýta v tuzemsku," upozorňuje Martina Vápeníková z ŘSD.

Nejlepším měsícem zůstává letošní březen se 725 miliony, následovaný zářím se 716 miliony Kč. Listopad je meziročně silnější o 14 % proti stejnému měsíci loni. Meziroční rozdíly se s koncem roku zmenšují. Zatímco ještě na jaře rostl výběr mýta proti roku 2010 o až čtvrtinu, na podzim už je to "jen" kolem 15 procent. Nominálně přitom k poklesu nedochází, měsíčně hodnoty mýta překračují 700 milionů, denní hodnoty stále dosahují 30 milionů korun.

Menší rozdíly jsou dány především tím, že konec loňského roku nesl po dvou letech recese již známky oživení.

Autobusy mají od září vlastní kategorii s nižšími mýtnými sazbami. Měsíčně na mýtném platí kolem sedmi milionů korun a jejich podíl na celkovém výběru mýta se pohybuje kolem jednoho procenta. Nejsilnějším dnem dosavadní historie mýtného systému od roku 2007 je zatím 29. září 2011 s výběrem 34 591 655 korun za jediný den (je to den po státním svátku). Týdnem, v němž dosáhl mýtný systém nejvyššího příjmu, je 40. týden (2.-9. 10. 2011). Za jediný týden tak stát získal na mýtném 170 524 975 Kč.

Mýtná povinnost se již dva roky vztahuje na všechna nákladní vozidla, jejichž hmotnost přesahuje 3,5 tuny. Kategorie menší vozidel do 12 tun se přitom na vybraném mýtném podílejí 11 %, na těžší kamiony "zůstává" podíl 89 %. V mýtném systému je aktuálně zaregistrováno takřka 590 tisíc vozidel, z tohoto počtu připadá 69 tisíc OBU (On-Board-Unit) na automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami, což je přibližně 11,7 %.