Po vysokorychlostním vážení volají i zástupci krajů, protože přetížené kamiony se negativně podílejí na devastaci silničního povrchu. Nově se objevily úvahy začlenit vážení přímo do mýtného systému a využít k tomu kontrolní brány rozmístěné po dálnicích a rychlostních silnicích po celé republice. Kontrola hmotnosti nákladního automobilu by se tak stala jednou z činností mýtného systému, sloužících k odhalování neplatičů mýta.

Dynamické vážení spočívá v umístění stacionárních vah pod povrchem vozovky. Ty automaticky kontrolují, zda nejsou nákladní auta, která úsekem projíždějí, přetížena. Váhy umístěné zejména na hraničních přechodech by tak dokázaly zabránit vjezdu přetížených kamionů do Česka.

Podle Karla Feixe z firmy Kapsch, která tuzemské mýto provozuje, je dnes běžné, že někteří zahraniční dopravci na hranicích přeloží náklad z několika kamionů do jednoho, čímž ušetří poplatky za elektronické mýtné. Umožňuje jim to zejména benevolentní systém postihů a nízká úroveň kontroly. Průjezd přetížených kamionů přitom zkracuje životnost komunikací o roky.

K přetěžování nákladních automobilů dochází zejména v souvislosti s přepravou dřeva nebo sypkých materiálů, ale z tuzemských kamionů se týká jen jednotek procent.

Sdružení ČESMAD Bohemia namítá, že návrh na vážení kamionů za jízdy je neefektivní a k úbytku přetížených kamionů na českých silnicích nepovede. Přetížené kamiony se budou místům se stacionárními vahami vyhýbat, a pokud systém nějakého viníka odhalí, bude velmi obtížné z něj pokutu vymoci, tvrdí ČESMAD.