Premiér Petr Nečas (ODS) je pro prodej Českých aerolinií strategickému partnerovi. Je to podle něj jediná rozumná cesta k záchraně ČSA.

Naopak prodej Letiště Praha by podle něj nebyl správný ekonomický krok kvůli tomu, že by se letiště nyní prodávalo pod cenou. Nečas to uvedl v pořadu České televize Otázky Václava Moravce.

"Uvítal bych ji (privatizaci ČSA) a budu ji v příštím roce doporučovat vládě. Budeme o tom ještě jednat společně s ministrem financí a ministrem dopravy. Jsem přesvědčený, že jediná rozumná cesta k záchraně ČSA je jejich prodej  strategickému partnerovi. Naopak Letiště Praha bychom nyní prodávali pod cenou a to je nesprávný ekonomický krok," uvedl premiér.

MF s prodejem souhlasí

Ministerstvo financí má podle mluvčího Ondřeje Jakoba na prodej ČSA stejný názor. "Za současné ekonomické situace i leteckého trhu je samozřejmě zájmem vlády i ministerstva financí jako akcionáře nalézt strategického partnera ČSA," uvedl Jakob.

Vedení Českých aerolinií přitom v současnosti jedná s případnými zájemci o leteckou společnost. Konzultuje s nimi navrhované restrukturalizační kroky, uvedl před týdnem generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák. Ten potvrdil, že ČSA letos vykážou další ztrátu, a to 100 až 300 milionů korun.

Letišti Praha se podle něj naopak podaří překonat loňský čistý zisk, který byl 991 milionů Kč. Pravděpodobnost, že by ČSA dostaly strategického partnera již v příštím roce, je podle Dvořáka menší než 50 procent.

Už jednou prodej nevyšel

O privatizaci ČSA vláda rozhodovala v roce 2009, kdy na základě doporučení tehdejšího ministra financí Eduarda Janoty usoudila, že České aerolinie zatím neprodá. V tendru o balík téměř 92 procent akcií se nejdále dostalo konsorcium firem Unimex a Travel Service. Vláda postupně ze soutěže vyřadila společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a investiční firmu Odien. Z tendru kvůli hospodářské krizi odstoupila letecká společnost Air France – KLM.

Letiště Praha a České aerolinie se v budoucnu mají spojit v Českém Aeroholdingu. Jeho vznik po splnění řady závazků letos v listopadu umožnil antimonopolní úřad. Aeroholding musí třeba zajistit na pražském letišti otevřený a rovný přístup k infrastruktuře pro letecké společnosti za transparentních a komerčně přiměřených a nediskriminačních podmínek.