České dráhy si zřejmě nechají zrekonstruovat 75 osobních vagonů řady Bdmtee. Zakázka za zhruba 750 milionů korun bude asi vypsána v příštích dnech, řekl náměstek generálního ředitele Antonín Blažek.

Vozy pocházející z let 1989 a 1990 jsou relativně moderní, cestující je ale nemají kvůli stísněnému interiéru příliš v oblibě. Dráhy s nimi počítají zejména k řídícím vozům řady 961, jejichž první čtyři kusy už jezdí po Ústeckém kraji.

Vagony vyráběla na samém sklonku socialistické éry vagónka ve východoněmecké Budyšíně a dodnes se jim občas přezdívá "Honeckery". Kdyby vypukla válka, počítalo se s nimi do nemocničních vlaků, takže mají jako jedny z mála v Česku atypické uspořádání dveří. Ty jsou umístěné po dvojicích zhruba ve čtvrtině délky vagonu.

Celkem jich do Československa přišlo 320. Část zůstala na Slovensku a část už dráhy zkoušely přestavovat, vždy ale zůstalo jen u několika kusů.

"Letos jsme zahájili rekonstrukci ověřovací série čtyř vozů a pokud se osvědčí, máme připravenou zakázku na 75 dalších vozů," řekl Blažek.

"Myslím, že v těchto dnech se to bude vypisovat. Máme tu zakázku v plánu," dodal. Cena za jeden vagon se podle něj bude pohybovat okolo 10 milionů korun. Podle databáze vagonů specialisty Alana Butschka zbývá nerekonstruovaných vozů asi 221.České dráhy představily  v Ústí nad Labem řídící vůz řady 961 zvaný Sysel.

Cena rekonstrukce je ve srovnání s podobnými projekty relativně nízká. Vozy totiž už teď mohou jezdit rychlostí 160 kilometrů za hodinu, mají kotoučovou brzdu i centrální zavírání dveří. Interiér ale hodně pokulhává, jak z hlediska materiálů, tak hlavně prostorností. Může za to atypické uspořádání interiéru, které je projektované právě pro konverzi na nemocniční vagony.

"Interiér nahradíme pohodlnějším a modernějším. Je to optimální výchozí materiál na rekonstrukci," řekl Blažek. Rekonstrukce nebude zahrnovat klimatizaci, ale vagony budou nově mít centrální zdroj energie, elektrické zásuvky i vakuové WC.

Kromě interiéru se vymění i dveřní systémy.

Dráhy s vagony počítají k řídícím vozům řady 961, jejichž dodávka se rozběhla na podzim a celkem by jich mělo být dodáno 34. Společně by měly sestavit vratnou soupravu, takže na jeden řídící vůz vycházejí zhruba dva nově rekonstruované vozy.

"Honeckery" se pro vratné soupravy hodí i proto, že už teď mají datovou linku, která vede signály z řídícího vozu do lokomotivy. Řídící vůz řady 961 stojí asi 30 milionů korun, celá vratná souprava bez lokomotivy tak vyjde dráhy asi na 50 milionů.