Pravý koňak je nejušlechtilejším destilátem. Je to ve své podstatě brandy, tedy vinná pálenka vyzrálá v dubových sudech. Od běžné brandy či aramagnaku ho však odlišuje původ a velmi přísná pravidla upravující jeho výrobu. Hrozny, z nichž je možné vyrábět pravý koňak, musejí uzrát na některé z vinic v šesti regionech obklopujících francouzské město Cognac.

Nejznámější z nich jsou oblasti Grande Champagne a Petit Champagne, nejsou totožné s tou, kde se vyrábí šampaňské víno. Nejprestižnější koňaky zrají až 100 let ve speciálních sudech označovaných jako tierçons, které zaručují jedinečnou ušlechtilost a intenzitu chuti.

"Umění namíchat koňak je rafinovaná alchymie. Když komponujete koňak, je to podobné, jako když vyprávíte příběh nebo píšete báseň," říká Benoit Fil, sklepmistr značky Martell.

Láhev jako klenot

Výrobců koňaku je ve Francii více než dvě stě, 90 procent trhu však ovládají čtyři velké společnosti - Hennessy, Rémy Martin, Martell a Curvoasier. Každá z těchto firem vedle standardní masové produkce nabízí také prestižní koňak v luxusním balení, jenž dává do oběhu v limitovaných edicích. Karafu navrhuje slavný designér a vyrábějí ji mistři ve zpracování křišťálu, oblíbení jsou skláři ze Sevres či Baccarat. V některých případech se ztvárnění lahve ujímá přímo slavný klenotník.

Lahev koňaku Hennessy Beauté du Siecle koupil v roce 2008 neznámý český sběratel za 3,4 miliony korun. Jedná se o druhý nejdražší koňak na světě, dražší je pouze Henri IV. Dudognon Heritage. Návrh lahve tohoto koňaku pochází od zlatníka Jose Davalose, jeho karafu pokrývá 24karátové zlato a platina a zdobí ji 6500 briliantů. Obsahuje litr vybraného koňaku staršího 100 let a cena jedné lahve je stanovena na jeden milion liber, při stávajícím kurzu libry jde v přepočtu o bezmála 30 milionů korun.


FOTOGALERIE: Luxusní koňaky

Více se o tématu dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 8. prosince, nebo pod odkazem níže:

banner 2