Ve snaze vyhnout se návalům v kamenných obchodech lidé stále častěji "řeší Ježíška" v klidu od počítače. Problém je, že se on-line nakupováním zabývají i v pracovní době. Prosinec je měsíc, kdy nejvíce poklesne pracovní morálka a pozornost zaměstnanců se na internetu přesune k mimopracovním činnostem. Dokládají to analytická čísla technologické společnosti truconneXion, která vyvíjí software pro sledování firemní výpočetní techniky.

"Pracovní morálka v předvánočním období je všeobecně křehká. Prosinec je měsícem nejmasivnějšího zneužívání pracovní doby pro soukromé účely. Podle našich analýz spolknou mimopracovní aktivity 30 % pracovního času aktivně stráveného na počítači, což podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinového pracovního fondu," říká Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti truconneXion.

Oproti jiným měsícům není mimopracovní čas na počítači stráven tolik relaxací a zábavou, ale aktivními přípravami vánočních a novoročních svátků. "Na vrcholu prosincové statistiky mimopracovních činností je výběr a nákup vánočních dárků, ale také plánování zimní dovolené a programu svátečních dnů. Stále větší část pracovní doby v adventním období pohltí také příprava různých kalendářů z vlastních fotografií, ale také péefek a přáníček, která jsou rozesílána prostřednictvím soukromého e-mailu či sociálních sítí," vyjmenovává závěry společnosti truconneXion Martin Hnízdil.

Muži, kteří nenávidí fronty. Poznávací znamení: před Vánoci nakupují na internetu

K dokreslení profilu nejaktivnějších uživatelů elektronického nakupování mohou pomoci údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Její výkonný ředitel Jan Vetyška dokládá, že nejvíce k internetovému nakupování inklinuje věková skupina 25 až 34 let. „Zajímavé je, že zatímco během roku je poměr online nakupujících mužů a žen víceméně stejný, před Vánoci více nakupují muži. Lze to připsat tomu, že muži jsou pohodlnější a udělají cokoli, aby se vyhnuli frontám v kamenných obchodech. Hlavním klientem e-shopů v předvánočním období jsou proto muži ve věku 18 až 40 let,“ říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Dilema zaměstnavatelů: Do jaké míry tolerovat internet pro mimopracovní účely?

Prosincová intenzita privátního provozu na pracovním internetu zaměstnavatele rozhodně nepotěší. Mají několik možností, jak se s tím vyrovnat. Podle zkušeností psychologa Michala Waltera řada zaměstnavatelů před Vánoci internet pro mimopracovní účely v rámci dobré atmosféry vesměs toleruje a přístup na internet neblokuje a neomezuje. „Je to tichý a nepsaný benefit, a pokud to nemá vliv na kvalitu odevzdané práce, zaměstnavatelé jsou před svátky ochotni přimhouřit oči, “ říká Michal Walter.

graf1