Přes čtvrt miliardy korun mají ušetřit podnikatelé díky dalšímu snížení administrativní zátěže, ve středu schválila vláda.

Novelu živnostenského zákona připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu. Podle něj by například měla skončit povinnost označovat provozovny dalším speciálním číslem, rozšíří se nabídka služeb centrálních registračních míst a výrazně se zjednoduší administrativa při stěhování.

"Podnikání nesmí svazovat nadbytečná administrativní zátěž. Chceme, aby pravidla byla přehledná, logická a jasná pro každého. Navrhovaná novela živnostenského zákona jde přesně tím směrem, když podnikatele zbavuje některých povinností, které jsou zcela nadbytečné," uvedl náměstek ministra průmyslu a obchodu pro podnikání Bedřich Danda.

Novela ruší zbytečné povinnosti

Tato novela přináší pozitiva v tom, že ruší některé dosavadní povinnosti pro podnikatele, které jsou již zbytečné a podnikatelům berou čas i peníze, řekl mluvčí Hospodářské komory Petr Kopáček. Díky elektronizaci veřejné správy si již tyto informace, které dosud stát po podnikatelích požadoval na několika místech, podle něj dokážou státní instituce vzájemně předat, aniž by znovu podnikatele zatěžovaly.

Podnikatelé by tak už podle návrhu ministerstva nemuseli každou svoji provozovnu opatřovat speciálním identifikačním číslem, které se v praxi využívalo jen pro úřední statistiku. Identifikační číslo jako takové nezanikne, ale toto označení si už úředníci povedou sami, a povinnosti s tím dosud spojené pro podnikatele odpadnou.

Podnikatelé také budou mít méně práce při stěhování. Pokud mají místo podnikání na stejné adrese jako bydliště a hodlají to tak zachovat i po přestěhování, stačí jim tento fakt dopředu ohlásit živnostenskému úřadu a už se při stěhování nikdy nemusejí zajímat o nahlašování změny adresy místa podnikání. Živnostenský úřad si adresu sám přepíše.

Podnikatelé ušetří čas

Třetí hlavní novinkou je rozšíření služeb centrálních registračních míst. Novela podnikatelům umožní, aby mohli prostřednictvím centrálního registračního místa, neboli živnostenského úřadu, oznámit správě sociálního zabezpečení, finančnímu úřadu, úřadu práce nebo zdravotní pojišťovně i změnu údajů, kterou již neoznamují přímo živnostenskému úřadu.

Vedle toho novela obsahuje několik technických zpřesnění a úprav na základě praktických zkušeností s nynější úpravou živnostenského zákona. MPO tak pokračuje v omezování administrativy podnikatelů, které je také jednou z priorit vlády Petra Nečase. Systematické odstraňování byrokracie začalo v roce 2005. Poslední měření ukázalo, že se administrativní povinnosti podařilo omezit o téměř 16 procent, upozornilo ministerstvo.

Hospodářská komora ale neuspěla s návrhem, aby novela živnostenského zákona přesunula průvodcovskou činnost z kategorie živností volných do kategorie živností vázaných.

Skutečnost, že odborný výklad může turistům poskytovat osoba bez prokázání odborných či jazykových znalostí, má podle Kopáčka negativní dopad na kvalitu služeb cestovního ruchu a odporuje obecnému zájmu na kvalifikovanou interpretaci kulturního a přírodního dědictví.

Současná situace se prý také nepříznivě promítá do sociální a ekonomické udržitelnosti profese. Absolventi škol cestovního ruchu a kurzů celoživotního vzdělávání se velmi těžko uplatňují na trhu, dodal.