Informacím o výrobcích od známých či příbuzných věří 86 procent lidí, specializovaným časopisům 84 procent a internetovým srovnávačům 79 procent spotřebitelů. Naopak propagačním materiálům výrobců důvěřuje pouze 54 procent, letákům obchodníků 50 procent a reklamě 33 procent českých spotřebitelů.
"Ze zdrojů, které informace o nezávislých testech přinášejí, jsou za nejspolehlivější považovány specializované časopisy. Zároveň jsou však zdrojem nejméně využívaným," upozornila Agáta Jankovská z GfK Czech. Některý ze specializovaných časopisů spontánně zná zhruba 40 procent spotřebitelů a jen necelá čtvrtina lidí se s logem "ověřeno testem" setkala přímo u výrobku. "Přitom podíl zákazníků, kteří hledají kvalitu za přiměřenou cenu, se mezi Čechy zvolna zvyšuje," uvedla Jankovská.
S vážnějšími problémy se při nákupu podle průzkumu setkává téměř 20 procent lidí. Nejčastěji mají potíže při nákupu potravin, domácích spotřebičů, spotřební elektroniky. Často byly také zmiňovány problémy s nedostatkem potřebných informací.
"U potravin se problémy nejčastěji týkaly čerstvosti, nedostatku nebo naopak přebytku informací o produktu, jako je například složení surovin, obsah energie, země původu či nesprávně uvedené nebo markované ceny," dodala Jankovská.
V případě elektroniky mají lidé často problémy s funkčností zakoupeného zboží, rozdílnými informacemi o produktu a nedostatečnou znalostí zboží ze strany prodejců. "Spotřebitelé zmiňovali také problémy s reklamací," podotkla Jankovská.