Ministr dopravy Aleš Řebíček vždy vytrvale tajil, proč platí stamiliony najatým elitním advokátům. Až teď, když se HN podařilo smlouvy získat, se vše skládá střípek po střípku.

Právníci totiž měli kontrolovat také zakázky na stavby z evropských peněz. A to včetně železničního mostu v Kolíně za 1,2 miliardy, který opravovala bývalá Řebíčkova firma Viamont. Právě tenhle tendr byl nejspíš zmanipulovaný, a tak Česko o peníze téměř jistě přijde.

Přestože zakázku prověřovali najatí právníci, na chyby podle dnešního vedení ministerstva neupozornili. Přišlo se na ně až letos, když měla unie prostavěné peníze proplatit. "I přes uvedenou kontrolu byly dodatečně zjištěny nedostatky ve výběrovém řízení," potvrdil mluvčí ministerstva Martin Novák.

Je to přitom další z pochybností, jestli mělo smysl platit "Řebíčkovým" právníkům ze státní kasy dohromady 300 milionů. HN už před dvěma týdny získaly kopie smluv a zjistily, že ministerstvo si advokáty najímalo i na běžnou práci, kterou mohli bez potíží dělat úředníci. Třeba na psaní vyhlášek a návrhů zákonů, organizování menších tendrů nebo i na posuzování smlouvy na pronájem ministerské kantýny.

Zakázku na most v Kolíně kontrolovala advokátní kancelář Volopich a Tomšíček, jedna z pěti kanceláří, které zvítězily v Řebíčkově megatendru z roku 2007 na poskytování právních služeb (dalšími byly Weil, Gotshal & Manges; Jansta, Kostka & spol.; Kříž a Bělina; Hartman, Jelínek, Fráňa a partneři).

Poté, co stát vyhlásil vítěznou firmu, měla advokátní kancelář prověřit, jestli byla soutěž v pořádku. Evropští úředníci a dnes i ti ministerští jsou přesvědčeni, že nebyla. Do tendru se přihlásily jen dvě firmy, z nichž jedna (její jméno stát nikdy nezveřejnil) měla sloužit jen jako takzvané křoví pro pozdějšího vítěze - sdružení firem kolem Viamontu, který zakládal právě Řebíček a jehož akcií se po vstupu do vlády údajně zbavil. Evropští auditoři navíc zjistili, že tendr byl Viamontu ušitý na míru - žádná jiná firma neměla šanci.

Drahý, zdvihací - a zbytečný?

Advokát Daniel Volopich dnes říká, že na určité chyby tehdy jeho lidé přišli - ovšem nic konkrétního nemůže říct kvůli advokátské mlčenlivosti. S tím, jak byla zakázka vypsaná, prý neměl nic společného. "Považuji za potřebné zdůraznit, že naše advokátní kancelář nebyla zpracovatelem zadávacích podmínek," uvedl Volopich.

Most přes Labe v Kolíně má ale problémů ještě víc: především byl naplánovaný jako zdvihací (a tudíž dražší), aby pod ním mohly proplouvat i vysoké lodě. Jenže v řece kvůli chybějícím jezům na severu země není a v dohledné době ani nebude dost vody na to, aby po ní mohly lodě plout po celý rok. A Nejvyšší kontrolní úřad zase kritizoval, jak se stavba prodražila - z původních 769 milionů nabobtnala na konečných 1,2 miliardy.

Kromě kolínského mostu se proplacení dotací brzdí také třeba u dálnice D8 kvůli nedodržení termínů. Celkem jde o 11 miliard, s nimiž už ministerstvo ani nepočítá. "Těžko je dostaneme," potvrdil náměstek Lukáš Hampl.

Ministerstvo proto rychle připravuje náhradní projekty, aby miliardy mohlo utratit jinde a nepropadly. Kromě pěti nejponičenějších úseků dálnice D1 jsou to D3 na Českobudějovicku a úsek D47 mezi Přerovem a Lipníkem.

Smlouvy s právníky ministerstvo zveřejnilo teprve nyní. Co pro stát advokáti dělají, bylo do té doby tajné - údajně z taktických důvodů.

Řebíček: Nic nového neřeknu

Je pravda, že například advokát Karel Muzikář zastupoval stát v citlivých sporech s ekology o trasu dálnice D8. Ale jindy řešili právníci se sazbou 3500 korun na hodinu i to, na co by měli bez potíží stačit zaměstnanci úřadu.

"Co myslíte, že bych vám mohl po čtyřech letech říct nového," říká Řebíček, podle kterého bylo najímání advokátů výhodné.

Ale pochybnosti, jestli nejde jen o vytahování státních peněz, měli i někteří advokáti. Kancelář Jiřího Hartmanna brala od ministerstva jen několik menších zakázek a její šéf dnes lituje, že vůbec kdy v Řebíčkově tendru uspěl. "Mrzí mě, že se v téhle souvislosti objevuje naše jméno," řekl Hartmann.



Cena za most

1,2 mld.

korun stál železniční most v Kolíně (880 milionů mělo jít z EU). Zakázku dostala firma Viamont, kterou dříve vlastnil ministr Aleš Řebíček. Tendr byl vypsaný tak, že nikdo jiný ani vyhrát nemohl.

 

Řebíčkovi právníci

Megatendr pro advokáty

V roce 2007 ministr Řebíček vybral pět advokátních kanceláří, které si měly rozdělit 300 milionů.

Co dělali? Donedávna tajné

Jaké dostávali právníci zadání, bylo dlouho tajné. Úřad zveřejňoval jen začerněné kopie smluv.

Smlouva na kantýnu

Kromě velkých sporů dostávali advokáti zaplaceno i za práci, kterou měli dělat úředníci: za pronájem ministerské jídelny nebo psaní vyhlášek a zákonů.

 

Všechny smlouvy exministra Aleše Řebíčka najdete na www.zpravy.ihned.cz

NEZVEDÁ SE
Zvýšení železničního mostu v Kolíně o 70 centimetrů na 5,2 metru nad hladinu Labe stálo rekordních 1,2 miliardy korun. Původně se mělo jednat o český unikát se zvedací konstrukcí, jenže plánovaná sedmimetrová průjezdní výška není potřeba - v řece totiž není dost vody na tak vysoké lodě.
FOTO: HN - RENÉ VOLFÍK

EXMINISTR
Bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček.
FOTO: HN - VÁCLAV VAŠKŮ

Související