Stroj českých studentů je tak tichý, že jej autoři vybavili bezpečnostním majáčkem. To aby na svou jízdu upozornil. Pod okny strojní fakulty v Dejvicích se představil za doprovodu značně hlučnějšího benzinového modelu.

Na elektroformuli spolupracovali studenti strojní a elektrotechnické fakulty zhruba rok. Kontruktéři vycházeli ze dvou předchozích modelů se spalovacím motorem FS.01 a FS.02.

Formule z ČVUT se od roku 2007 účastní závodů seriálu Student Formula/SAE, ve kterých soutěží 270 studentských týmů z celého světa.

Závodění je pro studenty jednou z velkých motivací, proč se projektu zúčastnit. Jezdce si konstruktérský tým vybírá ze svých řad. "Na závodech se pozná, jestli je to jen hračka, nebo pravá závodní formule," řekl Jiří Zápotocký, tajemník strojní fakulty.

Češi s přehledem konkurují Evropě

Parametry formulí

Elektroformule FSE.01

Maximální rychlost: 120 km/h
Zrychlení z 0 na 100: 4,5 s
Výkon elektromotoru: 66 kW
Dojezd: 22 km
Kapacita baterií: 8kWh

Formule FS.03 (se spalovacím motorem)

Maximální rychlost: 140 km/h
Zrychlení z 0 na 100: 3,9 s
Výkon: 64 kW
Spotřeba: 17 l/100 km
Velikost nádrže: 5 l

Předchozí formule ČVUT se spalovacím motorem končily na předních příčkách. V úterý představený model FS.03 v září ve Španělsku na okruhu Catalunya vybojoval dokonce 2. příčku. V Itálii byl šestý a v Anglii sedmý. Jedná se tak o stroj světové kvality, který konkuruje týmům univerzit ve Štýrském Hradci, Stuttgartu nebo Helsinkách.

Elektroformule FSE.01 na své úspěchy ještě čeká. Kvůli závadě musela odstoupit z letošního závodu v německém Hockenheimu.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se