Němečtí kunsthistorici shromáždili na internetu rozsáhlou přehlídku nacistického výtvarného umění.

Fotografie více než 12 000 děl, prezentovaných v letech 1937 až 1944 na reprezentativních výstavách v Mnichově, mají ukázat, jaké ve skutečnosti bylo umění propagované zločinným režimem.

"Z části zcela banální," tvrdí jeden ze spolutvůrců projektu Okwui Enwezor.

Na webových stránkách projektu GDK Research je možné kromě černobílých dobových fotografií vystavovaných obrazů a plastik nalézt také informace o jejich autorech i kupcích.

Nejštědřejším mecenášem byl podle nich sám Adolf Hitler, který na mnichovských výstavách koupil přes 1300 děl za téměř sedm milionů říšských marek. Mezi nimi třeba za 15 000 marek obraz jednorožce s veverkou.

Naopak překvapivě mezi nejpilnějšími kupci chybí ministr letectví Hermann Göring, který proslul svážením hodnotných výtvarných děl z okupovaných území. "Ideologicky nezávadné" nacistické umění ho ale prý tolik neoslovovalo.

Hitler jako rytíř

Kdo by čekal hlavně monumentální heroické sochy "germánského nadčlověka", bude asi zklamán. Mezi díly převládaly idealistické krajiny a žánrové scény, akty, obrazy z rodinného života či portréty dělníků, rolníků, vojáků a samozřejmě představitelů nacistického režimu v čele s Hitlerem.

Toho například malíř Hubert Lanzinger vyobrazil jako rytíře ve stříbřité zbroji. Ostatně byl to sám německý diktátor - v mládí neúspěšný malíř, kdo stál v čele komise, která rozhodovala o výběru děl na přehlídky

Virtuální prohlídka

"Jako v mnoha jiných oblastech byla i zde doba nacismu zamlčována, tabuizována a zatlačována do pozadí," přiblížil Christian Fuhrmeister z německého centrálního ústavu dějin umění dlouho přetrvávající pohled Němců na díla z nacistické éry.

Cílem tvůrců projektu je podle něj odmytizovat toto umění i jeho velké výstavy v Mnichově, které každoročně navštěvovalo až 600 000 lidí.

Pracovníci mnichovského ústavu, berlínského Německého historického muzea a Domu umění, kde se tyto přehlídky konaly, dávali sbírku dohromady dva roky. Do té doby byla podle nich známa asi jen desetina těchto děl a jejich autoři upadli v zapomnění téměř všichni.

Nová webová expozice má nyní sloužit k vědeckým účelům i zájemcům z řad veřejnosti, aby si udělali reálný obrázek o těchto propagandistických výtvorech.