Poptávku po nových osobních vozech zachraňují firmy, rodiny se začaly bát ekonomického vývoje a místo do prodejen nových aut míří do autobazarů. Prodej nových aut v Česku během prvních tří čtvrtletí roku meziročně stoupl o 1,4 procenta na zhruba 127 500 vozů, samotné září však bylo pro prodejce velkým zklamáním.

Zatímco v srpnu vykázaly prodeje meziroční zlepšení o téměř 17 procent, v září první registrace nových osobních automobilů nečekaně poklesly o dvě procenta.

"V letošním devátém měsíci jsme také zaznamenali doposud nejnižší podíl privátních zákazníků, který činil pouhých 33 procent," konstatuje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Dlouhodobě se přitom firmy a privátní zákazníci dělili o trh v poměru zhruba 50:50, za celých letošních devět měsíců ještě připadá na soukromou sféru asi 40 procent.

Na nové už není

Podle ředitele sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka se rodiny začínají přesouvat k ojetinám. O tom svědčí rovněž skutečnost, že skupina AAA Auto, největší síť autobazarů v Česku, registruje za prvních devět měsíců téměř 15procentní růst prodejů.

Dovoz ojetých automobilů ze zahraničí se za první tři čtvrtletí zvýšil o 2,2 procenta, přičemž podíl vozů starších 10 let ustavičně roste a v září již činil téměř 35 procent.

Podle Pavla Tunkla je Česká republika jedinou zemí Evropské unie, v níž během uplynulého čtvrt století neproběhla žádná akce na podporu obměny vozového parku. "Kvůli vysokému stáří provozovaných vozidel zatěžuje automobilová doprava v Česku ovzduší dvakrát více než ve vyspělých zemích,« dodává.

V registru je dosud téměř milion přestárlých osobních automobilů bez katalyzátoru, které jsou z hlediska emisí mnohonásobně horší než auta současná. "Na tato velmi stará vozidla připadá jen asi pět procent ujetých kilometrů, nicméně na tvorbě zdraví ohrožujících emisí mají podíl přesahující 50 procent," tvrdí Tunkl. Zatímco v západoevropských zemích činí průměrné stáří vyřazovaného automobilu asi 14 let, u nás je 21 let.

Velký pád Fiatu

Nejúspěšnější značkou na českém trhu nových osobních automobilů zůstává Škoda, i když se její podíl na trhu mírně snížil na 30,4 procenta.

Podle Josefa Bureše ze společnosti Imofa, která se se zabývá prodejem vozů, je jedním z důvodů skutečnost, že Škoda nestíhá vyrábět. Na některé modely s naftovým motorem se proto čeká i několik měsíců - zejména jde o vozy Superb a Yeti.

Pavel Tunkl soudí, že v podobné situaci jsou nyní i další značky. Podzim je totiž dobou nástupu nových modelů a automobilky je v prvé řadě posílají na své nejdůležitější trhy, což není případ malé České republiky. Výjimkou bude nová městská Škoda Citigo vyráběná v Bratislavě. Tento minivůz přihlásila Škoda do soutěže o titul Auto roku 2012 v České republice a podle pravidel tohoto klání bude muset zahájit jeho prodej do konce letošního listopadu.

Za Škodou, která za prvních devět měsíců prodala v Česku asi 38 700 osobních aut, následuje Volkswagen s odbytem 11 000 vozů. Třetí skončil s 10 700 prodanými vozy Ford, který se s Volkswagenem zpravidla v umístění střídá.

"Celkově jsou Češi poměrně konzervativní a zůstávají svým značkám věrni," soudí Anna Gruberová, manažerka společnosti Porsche Inter Auto CZ.

Některé výrazné změny však statistiky ukazují. Výrazný růst poptávky letos zaznamenaly například Dacia (+41 %), Opel (+38 %) a Audi (+20 %). Naopak velký pád postihl především Fiat (-47 %). Italský výrobce, který se zde kdysi řadil k nejúspěšnějším importérům, se z loňské desáté příčky propadl na osmnáctou. Dramatický pokles zaznamenala také značka Mazda (-44 %).

Petr Korbel


127,5 tis.
Tolik se do konce září na českém trhu prodalo nových automobilů.