Kamion s nadměrným nákladem uvízl v Ostravě pod mostem a od úterního večera blokoval v Ostravě dálnici D1. Vyprostit se jej podařilo až po poledni.

Na dálnici byl zhruba v 15:00 obnoven provoz v pravém jízdním pruhu ve směru na Prahu, levý pruh a směr na Bohumín zůstávají uzavřené.

Ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) potvrdilo, že polská firma zásadním způsobem porušila povolení potřebná pro převoz nákladu. Ten byl vyšší a dopravce se odklonil od schválené trasy.

Majitel společnosti Metrans Zygmunt Osiecki tvrdí, že most, pod kterým kamion uvízl, je v místě vjezdu vyšší než na výjezdu. "Je to tam špatně označené a to zmátlo českou firmu, která naše vozidlo doprovázela," dodal Osiecki.

Kolaps dopravy

Uzavřen byl i most přes dálnici, který spojuje Ostravu s Opavskem. Ve směru od Opavy se proto tvořily dlouhé kolony.

Výrazné problémy měla i ostravská městská hromadná doprava. Okolo 12:30 se podařilo náklad vyprostit zpod mostu. Další hodiny ale potrvá jeho naložení a odvezení.

Polská přepravní společnost podle Martina Nováka z ministerstva dopravy porušila povolení, které ji ministerstvo vydalo.

"Vydali jsme povolení pro tři soupravy s výškou dvakrát 4,2 metru a jednu 4,9 metru. Náklad, který v Ostravě havaroval, byl ale vysoký 5,05 metru. Navíc se odchýlil od trasy.

Tím porušil vydané rozhodnutí. Dopravci za to hrozí pokuta až půl milionu korun," řekl Novák. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové má most v Ostravě-Přívoze v nejnižším bodě výšku 4,8 metru.

Uvízl tahač s kotlem

Tahač s nákladem obřího kotle uvízl pod mostem přes dálnici v Ostravě-Přívoze v úterý okolo 20:00. O tři hodiny později byla dálnice uzavřena.

Ve středu ráno hasiči začali vyprošťovací práce. Těžká technika ale selhávala a skruž uvízlou pod mostem se dlouho nepodařilo vysunout. Povolána byla speciální těžká technika a až ta po poledni uspěla.

Krátce na to most nad nehodou prohlédl statik a povolil, aby se na něj doprava vrátila. Dálnice zůstala uzavřená. "Skruž bude pomocí techniky naložena a z místa odvezena. Omezení dopravy potrvá ještě hodiny," uvedla mluvčí ostravské policie Gabriela Holčáková.

Naštvaní řidiči

Podle řidičů, kteří v ranních hodinách uvízli v koloně, se například z Hlučína do Ostravy nedalo téměř dostat. "Zkoušel jsem to přes Petřkovice, musel jsem se vrátit. Nakonec jsem byl úspěšný přes Polsko. Cestu do práce normálně zvládám za půl hodiny. Teď to byly téměř dvě hodiny," řekl jeden z řidičů.

Ostravský dopravní podnik informoval, že kvůli nárůstu provozu na objízdných trasách a tvorbě kolon se některé autobusové a trolejbusové linky zpožďovaly oproti jízdnímu řádu i o desítky minut.

"S ohledem na význam neprůjezdné silnice se postupně zahlcovaly i komunikace v jiných částech města, což mělo vliv také na pravidelnost dopravy prakticky v celém městě," uvedl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Jako u Brandýsa

Podobná situace se v polovině září stala i u Brandýsa nad Labem. Nadměrný náklad tam na dva dny zablokoval rychlostní silnice R10.

Tahač s obří nádobou se nevešel pod mýtnou bránu. Kamion s nákladem přijel podle plánu k mýtnici a mostku. Naplánovaná překládka ale nedopadla podle předem připraveného plánu. Přepravce totiž zjistil, že jeřáby náklad nedokážou ve zúženém prostoru zvednout, a povolal proto na místo jiné.

Dva dny pak trvalo než se podařilo náklad přeložit a podsunout pod mýtnicí a silničním mostem.