Spolu se stárnutím české populace se otevírá i nový lukrativní obor budoucnosti – byznys se stářím. Vytušil to i lídr na trhu s péčí o seniory v Rakousku a Švýcarsku, rakouská společnost SeneCura.

Podnikat v oboru začala v roce 1998 a nyní v obou zemích provozuje na šedesát domovů seniorů, nabízí pět tisíc lůžek, zaměstnává 2500 tisíce lidí a má roční obrat přesahující sto milionů eur.

Nyní chce prorazit i v Česku. »První dům plánujeme otevřít v Praze, právě nyní probíhá schvalovací proces,« řekl týdeníku Ekonom Anton Kellner, ředitel firmy SeneCura odpovědný za rozjezd projektu v České republice.

Rakouská firma zde již společně s českou stavební společností RS Development založila svoji českou odnož – Senior Holding a plánuje postavit své pobočky ve všech krajských městech.

SeneCura si pro svoji expanzi vybrala správný okamžik. Podle demografů totiž právě nyní přichází výrazná vlna starších lidí, kteří budou potřebovat zvýšenou péči. »V nejbližší době nás čeká skokový nárůst lidí ve věkové skupině nad 75 let, kteří potřebují vyšší péči. A skok potrvá poměrně dlouho, protože jde o silné ročníky narozené mezi lety 1940–1956,« říká demograf Tomáš Kučera.

Fitness pro seniory

Byznys se stářím v sobě skrývá velký potenciál. Firma SeneCura má v posledních letech obrat dosahující v přepočtu tří miliard korun.

Generální ředitel a ze 65 procent majitel společnosti SeneCura Rudolf Öhlinger pro týdeník Ekonom přiznává, že podnikání v péči o seniory s sebou nese jistá rizika – zejména tehdy, je-li hlavním partnerem stát. »Náš byznys je trochu politický risk. Vždy bude otázkou, zda si vlády budou moci dovolit platit za stárnoucí populaci, to nikdy nemůžeme dopředu vědět,« říká Öhlinger.

Hlavní příjmy v Rakousku podle něho plynou právě ze spolupráce se státem a s obcemi, jimž firma nabízí lůžka ve svých zařízeních a naopak čerpá peníze z dotací a další platby na zdravotní a sociální péči. Naopak ve Švýcarsku jednoznačně převládá soukromá klientela, která si drtivou většinu péče hradí ze svého.

Služby, které SeneCura označuje za standard, pokrývají vedle péče spojené s ubytováním a lékařským zázemím třeba i seniorská fitness centra, kvůli kontaktu s mladšími generacemi bývá součástí zařízení i mateřská školka, firma organizuje zájezdy, kulturní program, rodinné večeře či výměnné »dovolenkové« pobyty mezi lidmi ubytovanými v zařízeních v různých
částech země.


Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 29. září, nebo pod odkazem níže:

Související