"Manažery naučila krize více šetřit a lépe zvažovat efektivitu vynaložených prostředků. Firmy jsou nyní náročnější a vybírají si aktivity, ve kterých vidí smysl a přidanou hodnotu pro sebe i své podřízené," říká Tereza Matějková, manažerka útvaru Vzdělávání a rozvoj ČSOB.

Podobný trend vnímá i Česká spořitelna. Podle Kateřiny Vranovské, ředitelky odboru Centra odbornosti České spořitelny, se nyní manažeři více ptají po efektivitě vzdělávání. Mají přehled na trhu a dokážou velmi přesně popsat své potřeby a cíle. Zároveň chtějí získané poznatky hned uplatnit v praxi. "Realizaci získaných poznatků v praxi podporujeme tím, že zkracujeme vzdělávací bloky. Dříve bylo standardem vzdělávání ve dvoua třídenních blocích, dnes používáme nejčastěji model jednodenních školení, na která navazují on-the-job aktivity," popisuje Vranovská. Standardem se už také stala realizace "pilotního" běhu projektu a následné vyhodnocení doprovázené rozhodnutím o pokračování, úpravě či zastavení programu.

Vzdělávání také zaznamenalo odliv od plošného přístupu "všechno všem" k projektům šitým na míru. Firmy potvrzují, že se zároveň mění témata školení. Od klasických dovedností typu komunikace či prodej se přechází k tématům vnitřním - postojovým a hodnotovým, která jsou hůře uchopitelná, ale přesto jsou základem úspěchu manažera. "V popředí jsou rozvojové aktivity, které jdou pod kůži, pracují se změnou postojů a dotýkají se přímo osobnosti manažerů," vysvětluje Matějková. Podle Vranovské se manažeři také stále více zajímají o dovednosti svých podřízených a častěji se začínají sami do jejich vzdělávacího procesu zapojovat.

Zajímavou součástí kurzů pro manažery bývá také takzvaný telefonický koučink, který praktikuje například logistická společnost DHL. "Z každého školení odjíždí manažer s nějakým závazkem, který potom v praxi praktikuje. Kouč si telefonicky ověřuje, co se daří a motivuje účastníka školení k tomu, aby se neobával nově naučené také v praxi vyzkoušet," podotýká personální manažerka DHL Daniela Šimková.

 

Trendy ve vzdělávání

Cílení na míru

Vzdělávání stále lépe cílí na konkrétní potřeby manažerů. Ti zároveň více volají po hlubších tématech, zaměřených na vlastní osobnost. Školení se posouvá od klasických manažerských dovedností a technik k rozvoji leadershipu.

Konec dlouhého vysedávání

Nekonečným dnům sezení na školení je konec. Firmy se nyní snaží zkracovat obsah kurzů do jednoho dne a hlavně umožnit účastníkům co nejdříve přenést získané dovednosti do praxe.

Podílení na přípravě kurzů

Manažeři se stále více zapojují přímo do přípravy manažerského vzdělávání. Jejich zapojení do celého procesu zajistí nastavení vzdělávání přímo podle jejich potřeb a pomůže v tom, aby programy přijali "za své".