Zadlužená švédská automobilka Saab chce bojovat o své přežití a dnes podá novou žádost o soudní ochranu před věřiteli. Chce tak předejít kroku firemních odborů, které hodlají podat návrh na konkurz firmy příští týden. Vedení Saabu věří, že jeho odvolání přesvědčí soud o reálnosti plánu získat nové peníze od čínských partnerů.

Saab se minulý čtvrtek posunul blíž k bankrotu, když mu švédský soud zamítl žádost o ochranu před věřiteli a vyjádřil pochybnosti o možnosti firmy získat nové peníze k přežití. Firma nemá už řadu měsíců peníze na provoz a za srpen nevyplatila ani mzdy. Pokud se mají odbory dostat k nevyplaceným penězům ze státního pojišťovacího fondu, musí být firma buď v režimu ochrany před věřiteli, nebo bude zařazena do konkurzního řízení.

Odborový svaz Unionen, který zastupuje administrativní pracovníky Saabu, je rozhodnut udělat krok k vyhlášení bankrotu Saabu. "Musíme zasáhnout během několika pracovních dní," řekl právní poradce odborů Martin Wastfelt. Svaz výrobních zaměstnanců IF Metall dal najevo, že počká ještě přes víkend, požaduje ale rychlé řešení otázky mezd.

"Podání k soudu předpokládáme 12. září," řekl Victor Mueller, výkonný šéf nizozemské firmy Swedish Automobile, která je vlastníkem Saabu.

Saab se chce odvolat k jinému soudu proti čtvrtečnímu zamítavému rozhodnutí soudu okresu Vanersborg. Mueller dodal, že odvolání by mělo odpovědět na otázky prvního soudu ohledně možnosti získat finance na provoz od čínských firem, které se v červnu dohodly na investici do Saabu.

Švédští komentátoři a analytici už velké šance na záchranu automobilky s šedesátiletou historií nevidí.

"Ukončete to trápení hned," vyzývá titulek páteční zprávy listu Dagens Nyheter. "Koho neoslepují všechna ta krásná slova o prvotřídní značce s kultovním statusem a špičkovou továrnou, nemůže nevidět, že Saab je jako podnik nahý," napsal ekonomický list Dagens Industri.

Swedish Automobile uzavřela dohody o dlouhodobém financování Saabu s čínskými společnostmi Zhejiang Youngman Lotus Automobile a Pangda Automobile Trade.

Peking však zatím těmto firmám nedal potřebné povolení k investici a podle pozorovatelů má ohledně Saabu jiné záměry. Mluví se o tom, že namísto těchto firem by Čína raději v Saabu viděla větší automobilky jako státní BAIC nebo Great Wall Motor.

Saab počátkem loňského roku před zánikem zachránila nizozemská Spyker Cars, později přejmenovaná na Swedish Autmobile, která ztrátovou firmu koupila za 400 milionů dolarů (téměř sedm miliard Kč) od americké General Motors. Letos od dubna však výroba v závodech Saabu prakticky ustala, protože firma neplatí za dodávky a teď už ani mzdy zaměstnancům.