Žádné dlouhé fronty, žádné tlačenice a v nabídce stále spousta volných míst.

O jízdenky do premiérových vlakových souprav společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury, které mají 26. září vyrazit z Prahy do Havířova, se zatím nikdo nepere.

Reportér serveru IHNED.cz se o tom přesvědčil ve středu po poledni na pražském hlavním nádraží, tedy v den, kdy se jízdenky začaly poprvé prodávat. Během čtvrt hodiny se v pobočce vystřídali kromě něj a fotografa jen dva lidé. A ani jeden z nich nepožadoval jízdenku na trati mezi Prahou a Havířovem.

Ostatně: provozovna RegioJetu zatím na hlavním nádraží v Praze postrádá jakkoukoliv výraznou propagaci. Kdo z dřívější doby neví, kde pobočku hledat, tápe. Jančura v první obchodní den vynechal třeba i sličné hostesky.

Člověk si tak s navigací musí pomoci sám. V západním koutě byznysové části nádražní haly sice narazí na budoucí provozovnu, ta má ale údajně fungovat nejdříve za dva týdny. Šipka vás tak posílá o 150 metrů dál do mezinárodní pokladny spřátelené a zavedené Student Agency.

Pomůže i konkurence

Přesto je lepší se ujistit rychlou otázkou, kam jít. A klidně u konkurence. Pracovnice v uniformě Českých drah vás s ledovým klidem a úsměvem na tváři nasměruje. „Ale ano, jděte támhle,“ mávne směrem, kam ukazuje i šipka. „Už se dneska ptalo více lidí,“ dodává. Prý jich ale byly maximálně desítky.

V pobočce Student Agency obsluhují dva chlapíci středního věku. „Slečny se nabírají do vlaků, tam jim to bude slušet víc,“ vtipkuje jeden z nich. Ten zkušenější a šikovnější, který dokáže vyjmenovat všechny stanice, v nichž vlaky RegioJet budou stavět.

Druhý muž za přepážkou zvládne můj test jen částečně. „To víte, já prodávám jízdenky dvacet let, kolega je tady teprve čtyři měsíce. To chce praxi,“ brání lídr outsidera.

„Chtěl bych v pondělí 26. září z Prahy do Ostravy,“ vznesu požadavek. Musím ale upřesnit čas cesty. Jízdenky v RegioJetu se totiž na rozdíl od ČD prodávají na konkrétní spoj. A podobně jako v kině si zároveň vyberu konkrétní místo v jednom z pěti vagónů.

Raději přes internet

Když zkouším zjistit, na jakou slevu bych mohl mít nárok, reakce je pohotová: „Kupte si jízdenku na internetu, tam jsou akční slevy, to budete mít nejlepší. Pak neplatíte lidi jako jsme my.“ A skutečně: zatímco na pokladně zaplatíte v hotovosti zaplatil 420 korun, jízdenka objednaná on-line vyjde o 125 korun levněji - na 295 korun. To je za jednu jízdu sakra rozdíl.

České dráhy nabízejí přímou jízdu z Prahy do Ostravy za 438 korun klasickým vlakovým spojem, za 638 pak jízdu Pendolinem.

A závěrem první zkoušky RegioJetu ještě detail: ani jeden člen obsluhujícího personálu neměl stejnokroj. „Ale košile už nám rozdali,“ kontruje muž za přepážkou. A jedním dechem dodává: „Jen si je musíme vyžehlit.“