Reklamní kontrakty Petry Kvitové

Dosavadní partneři
- Nike - exkluzivní smlouva s výrobcem sportovního oblečení a obuvi
- Wilson - tenisové rakety
- Ulysse Nardin - luxusní švýcarské hodinky
- Steilmann - dámská konfekce
- Moravia Steel - kontrakt s českou ocelářskou skupinou

Noví partneři
- BMW - uzavřený kontrakt s výrobcem osobních automobilů
- ČEZ - rozjednaný kontrakt s českou energetickou firmou
- ? - Další partneři jsou v jednání

30 milionů korun
Takový je roční celkový odhadovaný reklamní potenciál Petry Kvitové.

Po červencovém senzačním vítězství Petry Kvitové ve Wimbledonu si britští novináři českou tenistku dobírali, že jezdí ve škodovce. Autě, které je na ostrovech historicky stále spjato s řadou anekdot. Rodačka z Fulneku se nenechala vyvést z míry a svého superbu se veřejně zastala.

»Proč bych si měla kupovat nové auto? Mám ho ráda,« hájila český výrobek.

Lepší reklamu, navíc zdarma, si automobilka z Mladé Boleslavi patřící do německého koncernu VW sotva mohla přát.

Příběh má pokračování. Podle Miroslava Černoška, manažera Petry Kvitové, začali šéfové firmy Škoda Auto hned po finálovém zápase usilovat, aby s wimbledonskou vítězkou navázali oficiální spolupráci.

»Manažeři Škodovky mě kvůli tomu neskutečně uháněli. Denně jsem dostával pět esemesek, telefonáty... Přerušil jsem kvůli tomu i jednání s firmou Ford Charouz,« popisuje Černošek pro týdeník Ekonom.

K jeho velkému překvapení prý ale Škodovka zájem ztratila.

»Po čtrnácti dnech to jejich board, v němž jsou kromě jednoho Čecha samí Němci, zarazil. Velice mě to zklamalo. Znovu jsem si ověřil, že český sport podporovat nechtějí. Dali dost arogantně najevo, že úspěchy našich sportovců je nezajímají. Je to velmi smutné,« uvedl mimo jiné Černošek (více viz rozhovor na str. 30).

Výsledkem je, že Kvitová, která se teď už chystá na další grandslamový turnaj (US Open začíná 29. srpna), bude jezdit místo ve škodovce v BMW, tak jako ostatní Černoškovi svěřenci. Nového bavoráka už si podle manažera převzala.

Máme jiné preference

Co na to Škoda Auto? Mluvčí firmy Rudolf Dreithaler říká, že se s Černoškem nechtějí pouštět do »mediálních přestřelek«.

»Škoda má dlouhodobou strategii sportovního sponzoringu, jejíž základy tvoří dva pilíře - lední hokej a cyklistika. Obě oblasti jsou dále podporovány na jednotlivých mezinárodních trzích, kde značka působí,« reagoval Dreithaler. A odmítá, že by český sport nepodporovali.

»Jsme partnerem české hokejové reprezentace, hokejové extraligy, národního cyklokrosového týmu či paralympijského týmu. Jsme rovněž aktivní v motoristickém sportu ,« vypočítává. Ročně prý české sportovce podpoří v řádu mnoha desítek milionů korun.

Samotný fakt, že o Kvitovou měli nejdříve velký zájem a posléze ho ztratili, ale mluvčí ani slovem nekomentoval.

Nelezou si do zelí

Situaci se pokusil týdeníku Ekonom osvětlit bývalý šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek.

»Určitě nešlo o to, že by Němci nechtěli podporovat český sport. To jsem si naprosto jistý. Hlavní důvod je v tom, že v rámci koncernu VW mají jednotlivé značky rozdělené sporty, přičemž platí, že si navzájem nelezou do zelí,« vysvětluje.

Podle této dělby má Škoda Auto v portfoliu už zmíněný hokej, cyklistiku a rallysport. Značka VW má zase třeba monopol na fotbal a Audi na lyžování.

Kulhánek, stejně jako mluvčí Dreithaler, ale neví, zda má někdo exkluzivitu v tenise, kde se koncern VW zvlášť aktivní nejeví.

Značka Volkswagen je dle zjištění týdeníku Ekonom spjata jen s »druhořadým« tenisovým turnajem kategorie ATP Challenger pořádaném každoročně ve Wolfsburgu, sídle koncernu. Jinde se neobjevuje.

Jiné německé automobilové značky, Mercedes a BMW, jsou v tomto sportu daleko viditelnější. První je kupříkladu hlavním partnerem turnaje prestižního okruhu ATP ve Stuttgartu, druhá v Mnichově.

Také Kulhánek dodává, že rozdělení sportu nemusí být striktní (ostatně Škoda podporuje mladoboleslavský prvoligový fotbal).

»Záleží i na lidech, jak se spolu dokážou dohodnout, a podstatná je i otázka ceny,« podotýká bývalý šéf Škody Auto.

Neřešitelný problém

Miroslava Černoška, dnes nejvýznamnější postavu českého sportovního marketingu, celá kauza se Škodovkou nepřekvapila. Podobnou zkušenost má prý s řadou dalších nadnárodních firem. Do českého sportu podle něho mnohdy neinvestují vůbec, a pokud ano, tak to neodpovídá jejich obratu a vykazovaným ziskům, které třeba u největších českých bank činí zhruba deset miliard korun ročně.

Černoškův názor sdílí i Helena Fibingerová, světová rekordmanka ve vrhu koulí, která se dlouhá léta angažuje v zajišťování peněz pro českou atletiku (v rámci marketingové firmy Česká atletika, která patří atletickému svazu).

Fibingerová hovoří o značném rozdílu v přístupu domácích a nadnárodních firem, byť i v jejich portfoliu nadnárodní kapitál je (generálním partnerem atletického svazu je Česká spořitelna, člen rakouské skupiny Erste).

»To jsou ale historická partnerství, která vznikla ještě před prodejem těch firem do zahraničí. Ulovit nějakou novou společnost se zahraničním kapitálem je téměř neřešitelným problémem. Když půjdete třeba do Procter & Gamble, tak vám rovnou řeknou, že do sportu peníze nedávají,« tvrdí Fibingerová, která teď vyjednává o vstupu nového hlavního partnera pro českou atletiku, přičemž podle ní má jít o »jednu významnou českou firmu«.

Právě již zmíněná Česká spořitelna je ale výjimkou. Českou atletiku začala sponzorovat v roce 2001, tedy již jako člen Erste Group.

Řada odborníků, s nimiž se týdeník Ekonom o problematice sponzoringu českých sportovců bavil, dávala za příklad »odtažitosti« Komerční banku, která prý v Česku nepodporuje nic jiného než ragby, po vzoru své mateřské francouzské Société Générale. Ale ani to už neplatí.

»V období recese celá skupina přistoupila k výraznému šetření. A Komerční banka před dvěma lety ragby sponzorovat prakticky přestala,« informuje někdejší český eurokomisař Pavel Telička, který byl donedávna předsedou České rugbyové unie.

Zástupci Komerční banky to vysvětlují tím, že finanční ústav má svoji marketingovou strategii jinak orientovanou.

»Stejně jako Société Générale zaměřujeme své aktivity na tři základní pilíře, kterými jsou kultura, neprofesionální sport a vzdělání,« reaguje mluvčí Monika Klucová. Poukazuje na to, že banka podporuje kulturní či charitativní projekty (například Národní divadlo, hudební festival v Brně). A ve sportu dávají peníze vozíčkářům.

Paroubkova daň nebude

I vlivný advokát a šéf České basketbalové federace Miroslav Jansta je ale přesvědčen, že společenská odpovědnost nadnárodních firem je podstatně nižší, než by odpovídalo jejich ekonomické síle.

»Je to doslova tragické. Ty firmy mají svůj marketing řízený ze zahraničí a sem nic nedávají. Často jsme to zkoušeli, třeba při loňském ženském mistrovství světa v basketbale, ale je to úplně marné,« tvrdí Jansta.

Basketbalisté jsou prý rádi, když se jim od zahraničních koncernů podaří získat alespoň nějaké naturální plnění (při zmíněném basketbalovém šampionátu koncern VW poskytl pořadatelům auta), jinak se prý spoléhají jen na ryze české podniky.

»Jednou z čestných výjimek je banka UniCredit, ale tam je to spíše dáno šéfem Jiřím Kunertem,« poznamenává Jansta na adresu ústavu ovládaného italským kapitálem.

Basketbalový šéf, který má blízko k ČSSD (především k bývalému předsedovi Jiřímu Paroubkovi), se netají tím, že mu byl sympatický loňský Paroubkův nápad, aby firmy s dominantním postavením na trhu povinně odváděly jedno procento z daňového základu na sport, kulturu a do sociální oblasti.

Takto by bylo prý možné ročně získat dvě až tři miliardy korun. Ale to je už jen utopie.

Po krachu Sazky, z níž do českého sportu šly dříve stovky milionů korun ročně, se problém ještě prohloubil. Krizi pociťuje především mládežnický sport.

Všichni teď upínají zraky především k ministerstvu školství, které chystá novou koncepci financování. Předběžně se počítá s novými povinnými odvody z hazardu. Kdy ale změny přijdou, zatím nikdo neví.

Jiří Pšenička


Ve Wimbledonu ještě Petra Kvitová hájila před novináři kvality své soukromé Škody Superb, teď už bude dělat reklamu BMW. Foto: Profimedia.cz

Související