Cestovní kancelář Parkam Holidays, která na začátku července zkrachovala, měla nízkou pojistku na to, aby vyplatila všechny věřitele. Klienti se tak dočkají jenom části peněz, které zaplatili. Píše to Mladá fronta Dnes.
CK Parkam Holidays byla u pojišťovny Generali proti úpadku pojištěna na částku 8,5 milionu korun. Na každého z přibližně 3000 klientů by tak teoreticky připadlo plnění ve výši necelých 3000 korun, píše MfD. Do insolvenčního řízení se podle deníku navíc vedle klientů přihlásily i firmy, kterým cestovka dluží.

Generali teď čelí rozhořčení klientů, že pojistila nesolidní kancelář. Z insolvenčního řízení totiž vyplývá, že na začátku dubna, kdy Generali cestovku pojišťovala, měla už Parkam Holidays dluhy po splatnosti několika set tisíc korun. Generali ale tvrdí, že neměla v době uzavření pojistky na Parkam Holidays žádné negativní reference. "Provedli jsme standardní analýzu na základě dokumentů, které nám cestovka předala," cituje MfD mluvčího pojišťovny Jiřího Cívku.

Podváděl jednatel pojišťovnu?

"Cestovní kancelář je ze zákona povinna pojistit se minimálně na sumu odpovídající třetině jejích ročních plánovaných tržeb. Navíc musí pojišťovně umožnit přístup ke svému účetnictví.

Otázkou je, jak dostatečně a zda vůbec pojišťovny tohoto svého práva využívají," řekl MfD mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Podle indicií, které má MfD k dispozici, jednatel cestovky Petko Nikolov, který žije v Bulharsku a dál podniká v cestovním ruchu, pojišťovně zřejmě dodal upravené účetnictví, aby dosáhl levnější pojistky.

Klienti, kteří by si ještě před koupí zájezdu chtěli ověřit, jak si na tom finančně kancelář stojí a jaká je výše pojistky, ale neuspějí. "Sami od sebe limit pojistného plnění ze zákona zveřejnit nemůžeme," řekl Cívka.