Škoda Transportation šíří nepravdivé a zavádějící informace o parametrech a cenách našich vlakových souprav a veřejně je srovnává se svou virtuální studií, která existuje pouze na papíře, uvádí v páteční tiskové zprávě firma Siemens.

České dráhy plánují koupit 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens za téměř pět miliard korun, chtějí při tom využít opci Rakouských spolkových drah (ÖBB), které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků a některé z nich nebudou potřebovat.

Škoda Transportation tvrdí, že je drahám schopna nabídnout levnější vlaky ve srovnatelné kvalitě. Požaduje proto, aby dráhy na nové mezinárodní vlakové soupravy vypsaly výběrové řízení. České dráhy ale na výhodnosti nákupu Railjetů trvají, jsou podle nich vyzkoušené a u rakouských drah se osvědčily.

"Písemně jsme proto upozornili Škodu, že dle našeho názoru jde o záměrné nekalosoutěžní jednání, které obsahuje nepřípustnou srovnávací reklamu a poškozuje dobré jméno firmy Siemens. Zvažujeme, že se budeme bránit i soudní cestou," uvádí Siemens.

"Společnost napadá výběrové řízení na vlaky pro dálkovou mezinárodní dopravu z pozice lokálního výrobce příměstských vlaků, který nejenže nemá ve svém portfoliu odpovídající produkt, ale nemá ani potřebné zkušenosti s jeho výrobou", tvrdí firma.

"Jsme toho názoru, že snahou Škody není nabídnout Českým drahám odpovídající variantu vlaku, ale překazit záměr drah nakoupit moderní dálkové vlaky pro mezinárodní dopravu. Toto chování Škody Transportation brzdí rozvoj české železniční dopravy a brání jejímu intenzivnějšímu využívání na úkor automobilové dopravy. Čeští cestují tak nemohou cestovat v moderních vlacích, které odpovídají evropské úrovni dálkové železniční dopravy ve 21. století."

Zcela odmítáme zejména účelové a spekulativní manipulování s cenou souprav Railjet. Díky transparentnosti a velikosti tendru Rakouských spolkových drah, kterého se zúčastnili přední světoví výrobci, je cena souprav Railjet o čtvrtinu nižší, než obvyklá. Při tendru na nižší počet vlaků nelze dosáhnout tak razantní redukce ceny. České dráhy mají jedinečnou šanci získat moderní vlaky za nízkou cenu a velmi rychle. Soupravy budou uvedeny do provozu již za 18 měsíců od podpisu smlouvy.

Škoda Transportation se pře s ČD o dokumenty

Právní zástupce tuzemské firmy Škoda Transportation považuje za nestandardní uvalení obchodního tajemství na rozklad, kterým České dráhy napadly pozastavení nákupu 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens.

Na pátečním setkání s novináři to uvedl Radek Pokorný, který společnost zastupuje. Rozklad České dráhy podaly Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), chtějí tak dosáhnout zrušení předběžného opatření, kterým úřad až do definitivního verdiktu nákup vlaků drahám zakázal. České dráhy oponují, že rozklad obsahuje citlivá data.

"Je to sice zákonné, ale není to standardní. Měli bychom mít možnost se k tomu vyjádřit," řekl Pokorný. Podle něj je běžné, že se obchodní tajemství vztahuje na část rozkladu, nikoliv však na celý dokument. Předběžné opatření ÚOHS znemožňuje drahám a Siemensu dodávku 16 Railjetů podepsat od počátku týdne. Možnost převzít rakouskou opci a nákup uskutečnit přitom trvá jen do konce září.

České dráhy uvedly, že nemají žádný problém s tím, aby se Škoda Transportation k dokumentu dostala, není ale možné, aby měla přístup k citlivým datům, která dokument obsahuje. "Naši právní zástupci standardně předávají tyto podklady pro ÚOHS jako obchodní tajemství, protože toto tajemství obsahují," uvedl vedoucí tiskového oddělení drah Radek Joklík.

Právní zástupci dopravce podle Joklíka v současnosti diskutují s antimonopolním úřadem o upraveném dokumentu, který bude zbavený všech citlivých obchodních tajemství a který bude moci Škoda bez problémů dostat. Škoda Transportation by mohla dokument dostat nejspíš v pondělí, doplnil Joklík.

Podle dopravce je dohodnutá cena ve výši 200,5 milionu eur za 16 souprav výhodná, protože využívají nabídky rakouských drah, které objednaly 67 jednotek, následně ale zjistily, že 16 z nich nepotřebují. ČD proto na nové soupravy nevypsaly výběrové řízení.

Tuzemský výrobce Škoda výhodnost ceny zpochybňuje a o vypsání výběrového řízení žádá, protože by se chtěl do něj přihlásit se svými výrobky, které plánuje vyvíjet ve spolupráci s nespecifikovaným zahraničním partnerem. Vozidlo schopné jet dvousetkilometrovou rychlostí bude Škoda Transportation schopna dodat o 15 procent levněji v přepočtu na jedno sedadlo, než v případě Railjetů, uvedl už dříve generální ředitel Škoda Transportation Josef Bernard.