Tuzemský výrobce Škoda Transportation požaduje vypsání výběrového řízení na nové mezinárodní vlakové soupravy pro České dráhy. Nabídka vlaků Railjet od společnosti Siemens prý není výjimečně výhodná. Na pondělní tiskové konferenci to uvedl generální ředitel společnosti Josef Bernard.

"Ohlášená cena není výhodná, a vůbec ne mimořádně," řekl Bernard. Pokud by dráhy vypsaly výběrové řízení, byla by Škoda schopna do něj vstoupit s vlastními vlaky, které by dodala do 18 měsíců.

České dráhy plánují koupit 16 vlaků za 200,5 milionu eur (cca 4,9 miliardy korun). Podle dopravce je tato dohodnutá cena výhodná, protože využívají nabídky rakouských drah, které objednaly 67 jednotek, následně ale zjistily, že 16 z nich nepotřebují.

ČD proto na nové soupravy nevypsaly výběrové řízení.

Rychlost 230 km/h je zbytečně moc

Kromě výhodnosti ceny Škoda Transportation rovněž odmítá argument Českých drah, které požadují vozidlo schopné jet rychlostí 230 kilometrů v hodině.

V Česku existují pouze tratě způsobilé k jízdě maximální rychlostí do 160 kilometrů za hodinu a v dohledné době se na tom nic nezmění, uvedla Škoda Transportation. Pro zahraniční tratě, na kterých dopravce chystá vlaky Railjet nasadit, je rychlost 230 kilometrů rovněž spíše výjimečná, dodal Bernard.

Podle něj ČD pro tyto tratě potřebuje maximálně osm, a nikoliv 16 souprav. Odvolal se přitom na posudek, který si Škoda nechala vypracovat.

Podle Bernarda je tuzemský výrobce ochotný se do případného výběrového řízení přihlásit s vlastními vozidly odvozenými od existujících dvoupatrových Elefantů.

Vozidlo schopné jet dvousetkilometrovou rychlostí bude Škoda Transportation schopna dodat o 15 procent levněji v přepočtu na jedno sedadlo, než v případě Railjetů, uvedl Bernard.

ÚOHS zatím nákup zakázal

Společnost rovněž podala v polovině července návrh na přezkum kontraktu drah se Siemensem k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten podle serveru iDnes s odvoláním na mluvčího drah Radka Joklíka zakázal předběžným opatřením ČD koupit 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens.

"Máme to od ÚOHS již oficiálně. České dráhy považují toto opatření za nedůvodné a budou se bránit právní cestou," řekl serveru Joklík. Dráhy tak se Siemensem nemohou uzavřít smlouvu do konečného rozhodnutí antimonopolního úřadu.

"Rozhodnutí o předběžném opatření respektujeme a chápeme jej jako krok k získání více času pro přijetí správného rozhodnutí," řekl serveru mluvčí společnosti Siemens Pavel Kaidl. "Srovnatelná nabídka konkrétního produktu v poměru cena - výkon - čas dodání na českém trhu totiž neexistuje," dodal.