Ve zvýšené míře to platí pro vedoucí úředníky. Povinnost vedoucích úředníků vzdělávat se formálně upravuje zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů: »Řízení úředníků zajišťuje územní samosprávný celek prostřednictvím vedoucích úředníků, kteří ukončili vzdělávání vedoucích úředníků.«

Obecná část je koncipována jako manažerské vzdělávání. Vedoucí úředníci se seznamují se zásadami řízení pracovních týmů, učí se komunikačně zvládnout konfliktní situace, prezentovat svůj úřad na veřejnosti.

To se bez výjimky týká vedoucích úředníků z velkých i malých úřadů. Někdy se dokonce zdá, že komunikační nároky na kontakt s veřejností jsou větší u vedoucích úředníků z menších měst a obcí, neboť v těchto místech jsou všeobecně známou osobou a ledabylá práce či nadřazené chování by je diskreditovalo nejen profesně, ale mělo by důsledky i pro soukromý život.

VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ ZOHLEDŇUJE PRAXI MENŠÍCH A VĚTŠÍCH OBCÍ

Účastníci kurzů pro vedoucí úředníky vnímají, že získané vědomosti a dovednosti jim usnadní profesní život, protože jsou ve své manažerské roli vystaveni různým tlakům. S ohlasem přijímají možnost praktického nácviku různých zátěžových situací. Současná politická situace vyvolává na úřadech často atmosféru napětí v očekávání budoucího vývoje. Vedoucí úředník musí i za této situace bezchybně plnit svoji funkci. Znalosti a dovednosti načerpané v části povinného vzdělávání mu mohou pomoci.

Zákon č. 312/2002 vyžaduje po vedoucích úřednících též vzdělávání v tzv. zvláštních částech - tj. v jednotlivých správních činnostech vykonávaných podřízenými úředníky. Jak toto vzdělávání koncipovat, aby odráželo reálnou situaci na úřadech? Jak zajistit, aby pokrylo potřeby vedoucích úředníků z menších úřadů, kteří vykonávají větší množství správních činností, a zároveň z úřadů velkých, kteří se většinou specializují na jednu správní činnost? Náš Institut šel cestou polytematických vzdělávacích modulů, které v jednom vzdělávacím bloku spojují dvě či více správních činností.

Výstupy z hodnoticích dotazníků vyplňovaných účastníky kurzů ukázaly, že tyto moduly vyhovují především vedoucím úředníkům z menších úřadů, kteří vykonávají více správních činností. Případné obsahové přesahy do jiných správních činností vnímají účastníci kurzů jako něco zbytečného.

JAK SE ZÍSKANÝMI VÝSTUPY NALOŽIT?

Obecnou část, která je přijímána pozitivně a plně slouží svému účelu, není třeba koncepčně měnit. Je však třeba aktualizovat obsah jednotlivých částí tak, aby obecná část držela krok s moderními trendy manažerského vzdělávání a poskytovala vedoucím úředníkům účinný nástroj k výkonu jejich práce.

Zvláštní části vzdělávání vedoucích úředníků by ovšem měly projít výraznější změnou. Jen tak se vyhneme nebezpečí, že se z této části vzdělávací nabídky stane neživý organismus, jehož jediným účelem bude formalisticky naplnit požadavky v úvodu zmíněného zákona.

MÁME ŘEŠENÍ?

Jako vhodná cesta se nabízí rozdělit vícedenní polytematické kurzy do jednodenních, zaměřených na jednotlivé správní činnosti. Vedoucí úředník tak může absolvovat podle své specializace jeden úzce zaměřený kurz, který ho seznámí s agendou vykonávanou podřízenými.

Otevírá se tím i možnost sestavit si vzdělávací program z jednotlivých jednodenních specializovaných kurzů podle toho, které správní činnosti příslušné oddělení či odbor vykonávají, a sestavit vlastní vzdělávání tzv. na míru. Rychleji tak může reagovat i v případě, kdy se agenda, kterou má ve své kompetenci, změní.

Vícedenní vzdělávací moduly by zůstaly zachovány v případě rozsáhlých správních činností, které nezbytně potřebují větší časový prostor.

Jako problematické se jeví také to, že není upravena povinnost vedoucích úředníků svoje vzdělávání průběžně aktualizovat. Povinnost vedoucích úředníků absolvovat aktualizační kurzy by přispěla ke kvalitativnímu posunu výkonu veřejné správy.

 

JANA HAKLOVÁ
Institut pro veřejnou správu Praha

Vedoucí úředníci by měli povinně absolvovat aktualizační kurzy.

ILUSTRAČNÍ FOTO: VENDULA FANTOVÁ