A jak "krize" ovlivnila HR manažery i zaměstnance? Prostředky na vzdělávání se dnes vynakládají stále ještě opatrně a mnohem více se hledí na kvalitu a náklady. Je třeba si ale otevřeně přiznat, že jak u nás, tak ve světě je v nabídce řada MBA programů, jejichž kvalita je v mnoha ohledech nedostatečná a lákají právě na nízkou cenu. Pokud se podíváme na český trh, jsou zde nabízeny jen tři programy s AACSB akreditací, u MBA téměř nepostradatelnou (kterou má i proslulý Harvard). Ta je zárukou, že vystudovaný titul bude ve světě uznáván. Cena takových programů ale začíná zhruba na 430 000 Kč.

Faktem bohužel bylo a je, že naprostá většina českých zájemců o MBA hledá studium, které je nenáročné, zábavné, rychlé a levné. Spousta z nich prostě jen chce tři písmenka za jméno. Skutečnost, že u nás není udělování titulu MBA státem regulováno (na rozdíl třeba od Velké Británie nebo USA), MBA školu si může založit prakticky kdokoliv a MBA programem nazvat cokoliv, umožnila vznik řady vzdělávacích programů a institucí, které mají k akreditovanému programu AACSB či EQUIS velmi daleko. I přes honosně znějící názvy škol se v mnoha případech jedná jen o klamání lidí toužících po levném titulu, k jehož dosažení není nutná znalost anglického jazyka. Otázkou zůstává, jako hodnotu má titul, který lidé v oblasti byznysu neberou vážně. Ani akreditace od České asociace MBA škol Cambas dnes bohužel není měřítkem kvality a mezinárodní uznatelnosti titulu.

Vyznat se v české nabídce MBA je tak náročné i pro odborníky a akreditace AACSB či EQUIS je pro studenty i personalisty racionálním ukazatelem. Pokud je MBA program veden celý v českém jazyce, nemá dostatečně propracovaný systém ověřování znalostí a jejich praktické aplikace, a to včetně klasických písemných či ústních zkoušek, nelze jej za skutečné MBA považovat. Ti, kteří takové programy vystudovali a studují, v očích personalistů svou hodnotu spíše ztrácejí. Jak dobrý může být manažer, který si vybral školu nevalné úrovně, jaké k tomu měl motivy a co mu vlastně tato zkušenost mohla dát? Mezi odbornou veřejností je velice dobře známo, které MBA je dobré a které nikoliv, nikdo o tom však otevřeně nehovoří ani nepíše. Takový prostě už akademický svět je.

Studenti, kteří to s MBA myslí skutečně vážně, požadují mezinárodní zkušenosti a možnost porovnání se s kolegy z více zemí. S tím často souvisí překonání předsudků a zjištění, že spolužákům z Anglie, Německa, Rakouska či Francie můžeme směle konkurovat. Tito studenti se tedy orientují na mezinárodní MBA programy, které jsou i u nás k dispozici.

Ihned za otázkou, jakou školu zvolit, zájemci dnes nejvíce řeší formu studia. Časově vytížení manažeři, kteří mají silnou motivaci a disciplínu, čím dál více volí studium distanční. To je pro pracující studenty, i s ohledem na mezinárodní dosah, velice zajímavá volba. Zde však musíme při výběru dát velmi dobrý pozor na zaměňování kvalitního akreditovaného distančního programu, s "face-to-face" setkáními studijní skupiny a jasným "lidským" vedením, a levných on-line studijních programů, kde i testování znalostí probíhá po internetu a v podstatě anonymně.

 

Na českém trhu jsou nabízeny jen tři programy s akreditací AACSB.

 

Jakub Vlk
The Open University Business School v ČR