Sdružení za poctivé české pivo mluví v případě Budějovického Budvaru o bezprecedentním klamání spotřebitelů a případ nepřesného označení dvanáctky na slovenské etiketě světlého ležáku Budweiser Budvar je připraveno hnát až k soudu.

Problém je, že Budvar používá pro český a slovenský trh jednu etiketu s popisem zvlášť pro český trh a zvlášť pro ten slovenský. V české verzi se v souladu se zdejšími předpisy o stupňovitosti nepíše.

V Česku platí a užívá se označení „ležák“, který má rozmezí od 11 do 12 stupňů. Český pivař si ale může číst i slovenskou verzi etikety. „Jde o bezprecedentní klamání zákazníků,“ říká předseda sdružení Jiří Žák.

Do sporu už zapojil renomované a drahé právníky. Ve sporu s Prazdrojem zastupovala sdružení kancelář Havel a Holásek, proti Budvaru táhne Žák s právníky z kanceláře Čech, Hromek, Pleskač.

V Budvaru jsou přesvědčeni, že zákazníky neklamou

„U rychloobrátkového zboží jsou vícejazyčné etikety běžné. Je na nich zřetelně označeno, jaká část se pro jaký trh vztahuje. Obě verze do puntíku vyhovují všem příslušným zákonům té země, pro kterou jsou určeny,“ vysvětluje ředitel Budvaru Jiří Boček.

Případ údajné „dvanáctky“, která ve skutečnosti není dvanáctkou, už řešil soud v kauze žaloby sdružení na Prazdroj. I v případě lídra trhu a jeho značky Pilsner Urquell si nechalo sdružení udělat rozbor u vlivné švýcarské laboratoře Labor Veritas a ten ukázal, že Urquell má 11,64 procenta extraktu původní mladiny (EPM).

Jenže Prazdroj nikde neuvádí, že se jedná vyloženě o dvanáctku, a sdružení to v mimosoudní dohodě, sepsané tři dny před závěrečným jednáním soudu, uznalo.

/Podrobnosti o kauze čtěte v pondělních Hospodářských novinách./