1. Ani později, ani jinde

Delphine de Viganová
Odeon

20. květen měl být pro mladou vdovu Mathildu dnem, kdy se změní její život, jak jí předpověděla věštkyně. Pro lékaře pohotovostní služby Thibaulta zase představuje zlom, kdy konečně dokáže s těžkým srdcem ukončit neperspektivní vztah. Nakonec je to však hlavně den, kdy syndrom vyhoření dostoupí u obou postav naprostého vrcholu. Městský nebo i "kancelářský" román si pohrává s konceptem míjení ve velké metropoli a úzkosti z lidské džungle, kde jedince stresuje tlak na výkon a úspěch. Paříž tu není obvyklou romantickou kulisou, ale pažravým molochem, který polyká sny svých obyvatel. V jediném dni, avšak se spoustou zpětných reflexí obou hrdinů čtenář nepřestává doufat, že se tyhle zbloudilé duše toužící po objetí někdy a někde potkají.

2. Nemesis

Jo Nesbo
Kniha Zlín

Čtvrtá část krimisérie s vrchním komisařem Harrym Holem, nicméně první, která vychází s plnou parádou v nakladatelství Kniha Zlín (první dva díly vydalo pod názvy Netopýří muž a Červenka nese smrt nakladatelství Moba). Temné, komplikované zápletky s chandlerovskou postavou notorického pijana, který neuznává autority a má sice zásadové, ale vlastní pojetí spravedlnosti, se nevyhýbají ani společenské kritice, aniž by ztrácely napětí a strhující spád. V Nemesis se umně proplétá několik linií, které se nebojí sem tam změnit vypravěče, formu, místo i čas. Řeší se tu sériový vrah přepadávající banky, smrt Harryho bývalé přítelkyně, která by mohla být pastí na několik mužů, i problematika nelegálního obchodu se zbraněmi, jež se vine hned několika knihami celé řady.

3. Rozum a cit a mořské příšery

Jane Austenová, Ben H. Winters
Mladá fronta

Vhoďte do kotle klasický román Jane Austenové o dvou sestrách, z nichž jednou zmítaly vášně, zatímco druhá přistupovala ke světu racionálně, promíchejte s vybranými verneovkami, přidejte špetku ironie a hrst Pirátů z Karibiku. S trochou štěstí se vám dostane prazvláštního pastiše, který ve správné náladě pobaví bizarní kombinací jazyka Anglie počátku 19. století, známým příběhem a nenadálou přítomností obludných tesákovců, přerostlých korýšů, vražedných chobotnic a podmořských stanic. Získá nakonec plukovník Brandon Marianninu ruku, ač je v obličeji postižen chapadlovitou mutací? Je Lucy Steelová opravdu mořská čarodějnice? Kterého z bratrů Ferrarsových nakonec pozře?

4. Flashback

Dan Simmons
Plejáda

Nová česky vydaná kniha velmi produktivního autora, který je schopen psát kvalitní literaturu v širokém žánrovém rozptylu, je rozhodně žádoucím dovolenkovým společníkem. Simmons je u nás známý zejména rozsáhlými space operami, plnými literárních aluzí (Kantos Hyperionu, Ílion, Olymp) nebo propracovanými historickými thrillery s fantastickými či hororovými prvky (Terror, Drood, Black Hills). Flashback patří do kategorie sci-fi, dystopie z blízké budoucnosti Spojených států na pokraji ekonomického a politického zhroucení se však propojování žánrů rozhodně nevyhýbá.

Bývalý policista Nick Bottom, jehož příjmení souzní s jeho pádem na společenské dno poté, co jeho manželka tragicky zahynula při autonehodě, jako by vypadl z detektivek drsné školy; jen nehledá zapomenutí v alkoholu, ale žije ze vzpomínek, které mu umožňuje znovu prožít droga zvaná Flashback. Feťáckého detektiva se slabostí pro staré gangsterské filmy si najme japonský magnát Nakamura, který má zájem na objasnění šest let staré vraždy svého syna. Nick totiž tenkrát vedl vyšetřování a má možnost se pod vlivem drogy vrátit k rozhovorům se svědky, ale zejména ke starým spisům, jež jsou ve skutečnosti už zničené.

5. Peklo

Robert Olen Butler
Plus

Bývalý televizní moderátor Hatcher McCord je po své smrti v pekle a dělá tam... televizního moderátora. Zkrátka je to peklo. Je tam všechno, co kdy v životě nenáviděl, a k tomu spousta plamenů, výbuchů a fyzické i psychické bolesti. Ale člověk si zvykne všude. Jenom Dantova Beatrice si tu zvyknout nehodlá, vždyť její bývalý milenec už se odsud jednou dostal, tak proč by se mu to, nebo vlastně tentokrát spíše jí, nemohlo povést znovu? Za účelem Dantova nalezení zkontaktuje právě Hatchera spolu s Humphreym Bogartem. A proplétání temnými uličkami inferna, kde na každém rohu čeká dostaveníčko s celebritou, diktátorem, prezidentem či papežem (snad jste si nemysleli, že se dostanou do nebe), může začít.

Satirická, místy až fraškovitá jízda má ovšem i své zádumčivější pasáže. Třeba když se Hatcher pokouší naplnit vztah s Annou Boleynovou, která v nevhodných momentech manipuluje svou hlavou, v níž se jí stále honí myšlenky na bývalého manžela - anglického krále, který ji o ni připravil. Navíc by Hatcher rád našel odpověď na otázku, kterou dříve považoval za veskrze pozemskou: Proč jsem tady?

6. Příšerné příběhy strýce Montaguea

Chris Priestley
Argo

Děti milují strašidelné příběhy, u nichž se mohou hezky bát - stejně jako hlavní hrdina Priestleyovy knihy. Edgar má podobná vyprávění tak rád, že pravidelně prochází temným lesem, aby v podivném sídle navštívil strýce Montaguea, v jehož pracovně u šálku čaje a praskajícího krbu naslouchá děsivému povídání, které se hemží čarodějnicemi, duchy, vrahouny a démony. Oba si spolu výborně rozumí (však je také autor příznačně pojmenoval po velikánech duchařské literatury E. A. Poeovi a M. R. Jamesovi), ale postupně se začne vkrádat obava: Kam strýček na ty hrůzy chodí? Co je spojuje? Nemohl by to náhodou být on sám?

Abyste předešli nežádoucím nočním můrám, knihu před spaním nepředčítejte juniorům mladším 10 let - oficiální doporučení zvyšuje hranici dokonce až na 12 roků. Starší čtenáři si určitě též lépe vychutnají znamenité ilustrace od Davida Robertse.

7. Od A do Z

Roald Dahl
Volvox Globator

Nakladatelství Volvox Globator završilo postupné vydávání díla britského povídkáře proslulého jízlivým až černým humorem a uměním nečekané pointy dvousvazkovou edicí 50 Dahlových povídek, jež se považují za nejlepší. Nechybí tu žádný z oblíbených skvostů, začíná se od A pomstychtivou zápletkou využívající malíře, který své portréty rád tvoří po jednotlivých vrstvách (A nyní mě propusť v pokoji), misogynním farářem s traumatem z dětství, jehož pronásledují lačné ženy (Adámku náš, copak děláš?) a pokračuje se podle abecedy až k M, které uzavírá starostlivý otec a pilný vědec, který se až moc přiblížil svým včelstvům (Mateří kašička), vychytralý pytlácký trik (Mistr světa) i poťouchlý stařík milující whisky a déšť (Muž s deštníkem).

Druhý svazek zahajuje pán, který se rád sází o cizí auta a prsty (Muž z Jihu), a zakončuje vymodlený, neduživý novorozenec, z něhož nevzejde nic dobrého (Zrození a katastrofa), či citlivé zařízení, jež slyší i flóru naříkat (Zvuková skříňka). Mnohé povídky už vyšly také v předchozích dahlovských souborech Volvoxu, ale kdo si je nepořídil, určitě souhrnný výbor uvítá.

8. Doktor Kott přemítá

Irena Dousková
Druhé město

Dotisk dvanácti prozaických textů, které ironicky realistickým pohledem nahlížejí rodinu, manželství a zkrátka mezilidské vztahy vůbec. Doktor Kott v titulní povídce přemítá uschován do tónů Bachovy hudby před hrozbou škrábání brambor, jestli to byly opravdu "kozy", proč pojal za choť svoji ženu, která zatím umně balancuje mezi kuchyní, prádlem, péčí o děti a kariérou právničky. Malá dramata všedního dne navozují melancholii, třeba když zahořklá žena po rozvodu sní o tom, jak by stejnou situaci prožívala coby vyrovnaná dáma (Alice). Často se brnká na struny známé, blízké situace, jako ve chvíli, kdy si nastávající manželka uvědomuje, že při plánování obřadu a hostiny je seznam hostí a rodinné plkání pro její nejbližší důležitější než pocity nevěsty (Svatba). Přítomno je i rozpustile spiklenecké pomrkávání, které tu představují třeba bratr se sestrou vyrážející na prázdniny spolu s pohlednou, ale věčně nespokojenou přítelkyní jednoho z nich (Na Čulíka).

9. Velká ryba

Daniel Wallace
Argo

"Román mytických rozměrů" je sice jen útlá 170stránková knížka, jejíž mytičnost tkví hlavně v bájivosti hlavního hrdiny, ale legendárních historek je vskutku plná. Krátké kapitolky často začínají slovy: Říká se, Slyšel jsem, Prý... a končívají snahami o ujištění, že fikční svět se prolíná s realitou: Přísahám, copak jsem ti někdy lhal?

Vyprávějí o neuvěřitelných příhodách Edwarda Blooma, který nezůstal nic dlužen svému příjmení odkazujícímu na Joyceovu Odysseu a strávil celý život na cestách. Také proto si jeho syn William krátce před otcovou smrtí uvědomuje, že tohoto muže, který toužil být velikánem, vlastně pořádně nezná. Zná zpaměti jen jeho neustále opakované příběhy a anekdoty, ale kdo vlastně je jeho táta, uvězněný po životě stráveném putováním na smrtelné posteli, to se mu za clonou fantaskních vyprávěnek tak nějak ztrácí.

Američan Daniel Wallace prolíná Edwardovy povídačky s představami jeho syna, který si promítá variace možné otcovy smrti na čtyři pokusy. Spadá život umírajícího muže do oblasti jeho pábitelských smyšlenek, nebo jej dostihne románová verze kruté reality? Rozhodčím tohoto osudí je postava Williama, která musí zvolit, zda vkročí do světa mýtu a pošle ho dál.

10. Kobold

Radka Denemarková
Host

Oboustranná kniha, v níž z každé strany vyvstává jeden příběh, aby nakonec obě části uskutečnily propojení obou živlů, které dávají podtitul svým polovinám - oheň a voda. Vyprávění o totalitě, jejíž projevy a manipulace fungují stejně jako soukromé násilí páchané v intimním prostoru rodiny. Kniha o Koboldech, kteří mohou působit jako diblíci a neposedové, ale skrývá se v nich monstrum, i ženách, jež jim podléhají. O vlivu rodiny, jež dokáže být další formou totality, která nás nikdy nepustí a nedopustí, abychom praktikovali jiná pravidla než ta naučená. O lásce, která se může stát vězením, do něhož jsme se odsoudili sami.

Dvě knihy Přebytky něhy a Přebytky lidí svázané dohromady citlivou poetikou zaobalenou do působivé strohosti neskrývají autorčinu angažovanost, přitom však skýtají silnou výpověď.

11. Klub rváčů

Chuck Palahniuk
Odeon

Edice světové literatury Odeon, která dílo amerického spisovatele programově vydává, přivedla na český trh jeho asi nejslavnější román, uvedený v širší známost díky filmové adaptaci Davida Finchera. Kniha sice v češtině před lety už vyšla, avšak v ne zrovna povedeném překladu nakladatelství Volvox Globator. Její opětovné převedení do češtiny Palahniukovým dvorním překladatelem Richardem Podaným je tudíž čin hodný potlesku. Titul je opatřen i novým epilogem autora, který zajímavě ukazuje, kterak se v kontextu jeho textu zajímavě prolínají pořekadla, že život napodobuje literaturu a literatura napodobuje život.

Shrnovat děj této překvapivé schizofrenické pocty anarchii nemá valného smyslu: ti, kteří třeba jen viděli film, už vědí; a textem i snímkem dosud nedotčení by pro lepší požitek z četby raději nic tušit neměli. Zkrátka, jak píše Richard Podaný ve svém doslovu: "Nemudrujte a užijte si to."

 

12. Podoba

Tana Frenchová
Argo

Atmosférická detektivka volně navazuje na první část série, která má v každém díle jiného vypravěče, ale odehrává se ve společném fiktivním světě irské policie. Postavy, s nimiž se čtenář seznámí jako s vedlejšími figurami jednoho svazku, se tudíž stávají hlasem ich-formy titulů dalších. Tentokrát je hlavní hrdinkou Cassie Maddoxová, polovina detektivního dua a parťačka vypravěče knihy V lesích.

Nová zápletka s obětí vraždy, která je Cassii k nerozeznání podobná a navíc nese policistčino krycí jméno z dob, kdy pracovala jako agentka tajných operací, se může na první pohled zdát poněkud vykonstruovaná. Avšak právě autorčina brilantní schopnost přirozeně plynoucího vykreslení charakterů i situací vyzdvihává obě dosud česky vydané knihy na vrchol pomyslného žebříčku současné detektivní prózy. Její jazyk je čtivý, takže objemný román, ač neláká na rychlou akci, ale na pomalé napětí a budování specifické nálady, lze přečíst v poměrně krátké době. Je přitom ovšem natolik sofistikovaně podmanivý, že si jej stojí za to vychutnat i v pomalejším tempu či opakovaně.

13. Zlatý věk

Michal Ajvaz
Druhé město

Dotisk i v zahraničí oceněného díla s typicky ajvazovskou strukturou labyrintu vyžaduje nepředpojatého čtenáře, jenž nemá potřebu texty vměstnávat do žánrových škatulek a bude za to odměněn nevšedním zážitkem. Na rozhraní mezi pseudomemoáry a cestopisem se rozevírá vyprávění o ostrově, kde se významy rozplývají v šumu slov a náhodnosti, která dává jméno všem věcem a osobám, kde je filozofie bezúčelnosti, krásy a snění vetkána do způsobu života místních. Tento svět je mihotavou aplikací postmoderní filozofie, ale jeho líné tempo je v přímém kontrastu s Knihou, která v dynamických pasážích zaznamenává jeho dějiny. Či spíš příběhy, které v této zemi snivců sice nikdo neprožívá, takže je všichni alespoň vymýšlí. Žádná boční linie není minoritní, z každé se může vyvinout plnohodnotné vyprávění, odpadá dělení na kategorie "hlavní" a "vedlejší".

Jak z ostrovní Knihy, tak ze svazku, který čtenář svírá v ruce, se stává zahrada plná rozvětvujících se cestiček nebo próza se spoustou vložených kapes s dalšími historiemi.

14. Jeden den

David Nicholls
Argo

Variace na oblíbené téma, zda mohou být muž a žena přáteli, připomíná některé známé filmy se stejnými motivy. Chronologické členění, kdy oba aktéry sledujeme jen jednou za rok, vždy ve stejný den, i osobnosti obou hrdinů navodí pocit ze snímku Když Harry potkal Sally. Také v něm frivolnější mužská postava nakonec ocení kouzlo svého vážnějšího, feministického protějšku. Rozpětí románu se klene se přes období dvaceti let a zachycuje jak proměny mladické zapálenosti a ideálů pod vlivem praktických stránek života, tak společenské a ekonomické změny celé Británie. Setkávání Dextera a Emmy, kteří se poučí, prohlédnou, najdou své místo v životě a možná jednou i po svém boku, je však hlavně poutavým milostným příběhem v konkrétní době. Místy balancuje na tenké hraně klišé, ale z tenat banality pokaždé zdárně vybruslí a dokáže i rozhodit ranou pod pás.

15. Prolitá krev

Ăůsa Larssonová
Host

Autorka se po předchozí knize Sluneční bouře vrací do své rodné Kiruny, aby opět propojila bujnou krajinu s prostředím vsi za polárním kruhem, konzervativní založení starousedlíků, vliv církve a krvavé vraždy jejích představitelů. Po tuhé zimě v první části řady omámí čtenáře lyrickou náladou období slunovratu kontrastující s brutalitou provedených zločinů. Na scénu opět nastupuje advokátka Rebecka Martinssonová, která po událostech předchozího dílu hledá v Jukkarsjärvi ztracenou rovnováhu. Také inspektorka Anna-Maria Mellaová přeruší mateřskou dovolenou, aby pomohla s případem mrtvé farářky. První mord zakrátko následuje druhý, na povrch vyplouvá nenávist místních k progresivní zástupkyni Boha, jež pomáhala ženám v tísni, ale třeba i žlutonohé vlčici potulující se po okolí. Najde se tu i motiv zakázané lesbické lásky, jenž se na drsném severském venkově snad ani nemůže dočkat šťastného konce. Nejsilnější spisovatelčinou stránkou však zůstává navození svérázného prostředí izolované komunity obklopené divokou severskou přírodou.

16. Magické hračkářství

Angela Carterová
Dybbuk

Cesta zhýčkané dívky z bohaté rodiny k dospělosti začíná ve chvíli, kdy osud nešťastně propojí probuzení Melániina ženství a smrt jejích rodičů. Patnáctileté děvče, které v rozpuku radosti z měnícího se těla zničilo matčiny svatební šaty, přijímá tragickou událost jako symbolický trest za svůj hřích a vydává se s mladšími sourozenci bydlet k neznámému strýci do Londýna. Carterová využívá možností jazyka i nostalgie po "starých příbězích" a melancholickým líčením, připomínajícím klasické romány, zavádí čtenáře zdánlivě hlouběji do minulosti. Sama pubertální sirota se připodobňuje třeba k Janě Eyrové, zároveň je však z občasných narážek zřetelné, že drama se odehrává zhruba v polovině dvacátého století. Melánie však uvízla na ostrově bezčasí, který atmosférou i kompozicí jako by kopíroval schéma románu Hospoda Jamajka Daphne du Maurierové: zlý, manipulátorský strýc, hodná, leč pasivní a zoufalstvím oněmělá teta, živočišný bratranec, jenž ji současně přitahuje i odpuzuje. Obyvatelé této viktoriánské temnoty ani nehledají v moderním Londýně žádnou oporu, sílu ke vzpouře musejí najít sami v sobě.

17. Vysvobození

James Dickey
Argo

Čtyři muži ve dvou člunech si vyrazí do divočiny, aby se alespoň na chvíli odpoutali od své měšťácké existence a stali se opravdovými chlapáky. Kdo je tady drsňák, se jim však rozhodnou předvést dva místní ozbrojení agresoři a ze zálesáckého výletu je rázem iniciační cesta. Zatímco odvážný a fyzicky zdatný organizátor výjezdu je zneschopněn úrazem, nastane boj o přežití, v němž zvítězí ten, kdo se nebojí ušpinit si ruce. Jako řeka strhující román o lidech a běsnících živlech vnějších i vnitřních zaplaví mozek nespoutanými obrazy, jimiž je nutno proplout spolu s postavami, které projdou úplně jiným očištěním, než jaké si původně představovali. Zbývá otázka, zda dosáhnou vysvobození z proudu každodenního pinožení a katarze čiré radosti z přežití, nebo zůstanou uvězněni v tom, co byli nuceni spáchat, aby se mohli vrátit ke svým životům.

18. Mučedník

Rory Clements
Argo

V roce 1587 se stará dobrá Anglie potácí na pokraji občanské války, nehledě na možnost útoku ze strany katolického Španělska. Nedávno byly úspěšně odhaleny intriky Marie Skotské na získání trůnu a brzy ji čeká poprava. V této nábožensky rozjitřené době je ve vypáleném domě nalezeno zohavené tělo mladé šlechtičny, příbuzné samotné královny Alžběty, spolu s podvratnými letáky. Navíc na britské ostrovy doputuje tajná zpráva, že Španělé vyslali nájemného vraha, jenž má odstranit Francise Drakea, který s královským požehnáním decimuje katolická loďstva. Sir Francis Walsingham, hlava alžbětinské obdoby zpravodajské rozvědky, nasadí na oba úkoly svého nejnadějnějšího "agenta" Johna Shakespeara.

Anglická renesance není v Clementsově podání rozhodně žádná idylka - násilí i středověké metody výslechu jsou tu na denním pořádku a ženy starší14 let nemají mnoho šancí zůstat ctnostnými pannami. Kdesi na půl cesty mezi špionážním thrillerem a historickou detektivkou se tu o čtenářskou přízeň uchází starší bratr slavného dramatika, zastánce moderních metod a zdravého rozumu v krvavé době jen pomalu ustupujícího tmářství.

19. Strom

Judy Pascoe
Jota

Otče náš, jenž jsi na stromě, tak by se také dal přeložit originální název příběhu o rodině, již postihla tragická ztráta jejího živitele. Dětskou optikou nazřená smrt je hned méně definitivní, jestliže tatínkův duch dlí v korunně vzrostlé poinciany na zahradě, jak tvrdí desetiletá Simone. Tajemství svěří také své matce, doufajíc, že jí pomůže od trýznivého zármutku, avšak uvězní ji tak na mrtvém bodě, z něhož se dosud mladá vdova nedokáže pohnout dál. Strom navíc svými kořeny prorůstá kanály a sousedé znepokojeně reflektují úpadek domu i celého pozemku. Australským sluncem prozářený příběh o lásce a smrti vyprávěný z perspektivy malé Simone, která ještě věří na zázraky a dokáže žít v iluzích, jež však neprospívají dospělým jedincům.

20. Romány a novely

Jan Balabán
Host

Druhý svazek sebraného díla Jana Balabána shrnuje jeho delší beletristické texty, jež mají často roztříštěný, žánrově neohraničený charakter skupiny povídek spřízněných tématem a postavami. V chronologickém pořadí knihu uvádí introspektivní a nejautobiografičtější Boží lano (1998), kde se zpověď vypravěče blíží poezii v próze. Na něj navazují střípky vzpomínek i reakcí na život a smrt českého emigranta Bohumila, zvaného Bogomil, které v románu Černý beran (2000) postupně skládají celkový obraz. Následuje text Kudy šel anděl (2003), jenž asi nejvýrazněji bilancuje šedivou beznaděj komunistické Ostravy i posametovou lačnost neporažených dravců. V Magnesií Literou oceněné knize roku Zeptej se táty (2011) se Balabán k oběma tématům smrti a zachování vnitřní integrity tváří v tvář totalitnímu režimu znovu vrátil a úspěšně je spojil. Jednotlivé prózy propojuje i důležitost rodiny: fragmentárně podávané výjevy z kaleidoskopu tvoří právě úlomky, jimiž jsou jednotliví rodiče, sourozenci, manželé, děti, milenci, přátelé. Silným motivem je i víra v Boha. Zatímco někomu náboženské přesvědčení dodává sílu, jiný je v sobě při pohledu na okolní svět jen těžko hledá.

21. Vládkyně koření

Chitra Banerjee Divakaruni
Jota

Barvitý mýtus napojený na realitu života indických imigrantů v Americe, kteří jsou tu mnohdy stále považováni za občany druhé kategorie: slouhy, poslíčky, kuchtíky, kopáče... Chuťově pestrá směsice mixuje pohádkové osudy dívky nadané věšteckým uměním, unesené piráty a nakonec zasvěcené do znalostí koření, jehož se stává vládkyní i nejponíženější služebnicí. Přijímá nové jméno Tilóttama i podobu staré ženy, majitelky obchodu s kořením v současném San Francisku. Tady funguje jako kouzelná babička, která pomůže, poradí, utěší, ochrání před zlými silami, ale i doporučí, čím vylepšit výživnou krmi. Svou magii však může provozovat právě jen v mantinelech mýtu: nesmí vyjít ze svého krámku ani aktivně zasahovat do života druhých, snaha vždy musí vyjít od nich samotných. A věci samozřejmě zkomplikuje i láska coby nejsilnější koření života.

22. Měsíční močál

Howard Phillips Lovecraft
Plus

V pořadí druhý svazek chronologicky vydávaného díla slavného amerického představitele literární tvorby kombinující prvky fantasy, science fiction a hororu. Nakladatelství Plus použilo redigované překlady Lovecraftových spisů, které u nás vyšly počátkem 90. let, a jednadvacet povídek navazujících na první soubor Hrobka opět vybavilo typografií a ilustracemi Františka Štorma. Kromě titulního textu o rouhačské snaze vysušit močál, na jehož dně číhá nepopsatelné zlo, jsou v aktuálním souboru zařazeny například i povídky Bezejmenné město, Iranonovo hledání, Ti druzí bohové, Vyvrženec, Hudba Ericha Zanna, Sladká Ermengarda, Slídič, Číhající děs, Krysy ve zdech, Prokletý dům, Děs redhookské čtvrti či V kryptě. Už jejich názvy případně naznačují, na co se může hrůzymilovný čtenář těšit.

23. Úprdelný dny na úprdelný planetě

Dimitri Verhulst
Mladá fronta

Schéma sestávající z lakonických konstatování a neidealizovaného líčení motivací, činů a z nich vyplývajících dějinných posunů může připomenout třeba Europeanu Patrika Ouředníka. Avšak v tomto případě se líčení vyhýbá konkrétním událostem a spíše se zaměřuje na tendence a chování nespecifikovaného živočišného druhu, který nápadně připomíná člověka. Situace je vztažena na celou planetu, komentovaná nevybíravým jazykem hlasu shůry. Jako by vševědoucí vypravěč, či dokonce "Bůh", byl jenom znuděný puberťák a nezastával roli stvořitele, nýbrž pozorovatele předvídatelného biologického experimentu, který vzhledem k povaze sledovaných objektů pravděpodobně skončí jejich sebedestrukcí.

Černý humor vychází ze sarkastické, vulgaritami propleté nepřípadné mluvy, která se obvykle nehodí pro charakteristiku tak velkých témat jako dějiny evoluce a lidské historie. Právě bizarní propojení jadrně podaného vyprávění s mnoha vloženými archaismy, neologismy a neobvyklými slovními spojeními dodává knize zábavně syrovou a drzou rytmiku. Jako byste poslouchali produkci prostořekého, ale inteligentního rapera, jenž ze sebe v podmanivém rytmu sype nekonečné věty o stvoření a zániku jednoho opruzáckýho světa.

24. Už nikdy spánek

Willem Frederik Hermans
Host

Román, který sám autor, stejně jako hlavní postava vystudovaný fyzikální geograf, považoval za vrchol své tvorby. Mladý nizozemský doktorand se vydá do Osla, aby získal vytoužené letecké snímky a mohl vyrazit na výpravu do odlehlé severní provincie Finnmark. Tam by rád potvrdil svou teorii, že některá tamní jezerní oka byla vytvořena dopadem meteoritů. Už v Oslu se však ocitá v pasti kafkovského bludiště, až je nakonec nucen svou expedici započít bez podkladových materiálů, ale i bez schopností, které by mu umožnily se zdárně adaptovat na drsné podmínky krajiny, již hodlá zkoumat.

Hermans si mezi řádky neustále dělá z nebohého hrdiny legraci, ale zároveň jej v mezních situacích nechává zpytovat jeho identitu a společenskou roli. Autor mate předivem falešných stop, aby tak uvedl čtenáře do pochybností a donutil jej přemýšlet jiným směrem, vypravit se jako jeho postava dosud nevyšlapanými cestičkami.

25. Její děsivá souměrnost

Audrey Niffeneggerová
Argo

Druhý česky vydaný román americké vizuální umělkyně a spisovatelky Audrey Niffeneggerové se opět zabývá marnou lásky snahou neboli nemožnými vztahy, které krom lidské povahy komplikuje i nějaká fantastická překážka. Zatímco u její předchozí knihy Zakletý v čase se jednalo o nekontrolovatelné přesuny hlavního hrdiny časem i prostorem, zde rozdělí milence rovnou smrt. Jsme však na půdě duchařského příběhu, a tudíž je zesnulá Elspeth stále přítomna ve svém bytě, který odkázala dcerám své sestry - dvojčatům Julii a Valentině.

Zatímco se nesmělá Valentina sbližuje s Elspethiným "pozůstalým" milencem, temperamentnější Julie nachází cestu k asociálnímu tvůrci křížovek trpícímu obsedantně kompulzivní chorobou. Rodící se city, zjevená přítomnost zemřelé v bytě i její tajemná minulost a v neposlední řadě urputná snaha Valentiny vytrhnout se z moci sesterského pouta ovšem zamíchají kartami takovým způsobem, že nic už nebude tím, čím se zdálo být.

26. Role člověka

Kari Hotakainen
Dybbuk

Salme Malmikunnasová, majitelka galanterie v důchodu, má ve všem naprosto jasno - například nesnáší beletrii, protože na rozdíl od literatury faktu lže. Ironický začátek románu zpochybňuje rovnou roli spisovatele. Salme totiž náhodně potká tvůrce, který už nemá o čem psát, ale potřebuje stále potvrzovat svůj status. Nabídne proto důchodkyni, že koupí vyprávění o jejím životě. Ta souhlasí, ale jen pod podmínkou, že všecičko, co napíše, bude pravda pravdoucí. Je však něco takového možné, když si sama při líčení své existence říká: O tomhle mluvit nebudu, tohle nechám na později, to se nehodí? A co iluze, které má ona sama o svých dětech? Co když její potomstvo není šťastné ani úspěšné, ale vyčerpané, nezaměstnané a zoufalé? Jejich kreativita už se nakonec projevuje pouze v tom, jak se někde zadarmo najíst nebo nenápadně štípnout zboží z obchodu. Příběh, který se zabývá konstrukcí falešné reality ze slov, navíc nepřestává kroužit kolem oněmění otce, hlavy celé rodiny. Závažná témata rámuje Hotakainen černým, až cynickým humorem, ale jeho mrazivě zábavnou výpověď o současnosti bychom si za rámeček zřejmě nedali.

27. Bledý oheň

Vladimir Nabokov
Paseka

První český překlad pátého anglicky psaného Nabokovova románu z roku 1962, který je mistrovskou literární hrou zkoumající témata interpretace, identity, autorství a autenticity. Po zbytečné smrti fiktivního amerického básníka Johna Shadea se jeho posledního díla - poemy nazvané Bledý oheň - ujímá jeho univerzitní kolega Charles Kinbote, který se považuje také za básníkova přítele. Ve skutečnosti jím byl už za poetova života nezdravě posedlý, špehoval jej, pokoušel se jej doprovázet na jeho procházkách a podsouvat mu vlastní náměty. Vražedná nehoda mu tedy dává neodolatelnou příležitost se básně zmocnit a interpretačně si ji přivlastnit, čehož nejprve nesměle, ale postupně čím dál agresivněji využívá. Nabokov ve formě básnického opusu a jeho komentářů naplno rozehrává možnosti jazyka i stylu a nabízí čtenáři mnohovrstevnaté dílo, v němž lze stále nacházet něco nového a nečekaného.

28. Nevinná zrádkyně

Alison Weirová
BB Art

První beletristické dílo britské autorky populárních historických knih jako Šest žen Jindřicha VIII. se odehrává opět na anglickém dvoře v jejím oblíbeném 15. a 16. století. Konkrétně pojednává o "devítidenní královně" Jane Greyové, která nakrátko nastoupila na trůn po smrti patnáctiletého krále Eduarda VI. Spisovatelka líčí z pohledů různých osob krátký život a vztahy vzdělané dcery přehnaně ctižádostivých rodičů, kteří jí nikdy neodpustili, že se nenarodila jako syn.

Praneteř Jindřicha VIII. a sestřenice Eduarda VI., Marie Krvavé i Alžběty I. se pomocí intrik protestantského regenta, vévody z Northumberlandu, dostala na královský trůn, nicméně katolická frakce byla po Jindřichově smrti příliš silná, než aby mohla uspět. Alison Weirová líčí její životní cestu od narození na zámku Bradgate přes pobyt u dvora královny Kateřiny Parrové, snahu matky a otce učinit ji nejprve Eduardovou ženou a poté následnicí, nechtěné manželství s Guilfordem Dudleym až po krutou smrt v londýnském Toweru.

29. Vybrané okruhy z mechaniky pohrom

Marisha Pesslová
Argo

Dotisk kritikou velebené prvotiny s nenápadnou detektivní zápletkou, jejíž podstata se však vynoří až na samotném konci zároveň s rozuzlením. Nadaná studentka Modra Van Meerová se rozhodne zpětně zaznamenat zašmodrchané události, které se odehrály na škole St. Gallway, kde strávila svůj maturitní ročník. Ovdovělým otcem (sociologem, politologem a hostujícím vysokoškolským profesorem) vycepovaná "šprtka" své vzpomínky vkládá do kapitol nazvaných podle slavných světových děl, která jí dramatické události připomínají. Mladistvá intelektuálka žije v síti odkazů, kdy se jí každé gesto, věta nebo vjem asociují s něčím, co četla nebo viděla ve filmu. To dělá z podivného pátrání po příčinách smrti učitelky filmové vědy Hanny Schneiderové zábavnou intertextuální hru plnou neobvyklých propojení.

Román však zároveň líčí postupné zrání přemoudřelé, ale nejisté studentky v atmosféře elitního kroužku sebevědomých bohémských spolužáků, aby jako jediná našla odpovědi, o jejichž odhalení se bude smět podělit jen se čtenářem svých zápisků.

30. Solar

Ian McEwan
Odeon

Poslední román proslulého britského autora je zatím asi nejsatiričtějším dílem z Mc-Ewanova břitkého pera. Jeho nejnovějším antihrdinou je padesátiletý nositel Nobelovy ceny za fyziku Michael Beard, který dosud žije z dávného ocenění a mladického geniálního objevu. Starý harcovník čtyř rozvodů a hromady milenek se ocitá na pokraji krachu pátého manželství a zjišťuje, že nevěrou z druhé strany nesnesitelně trpí. Snad i proto nedokáže čtenář nemít tohoto otrlého cynika, který klidně ukradne cizí nápad a pošle nevinného člověka do vězení, aspoň trochu rád, neboť jeho nenasytnost a chtivost doplňují smysl pro sebeironii i realistický náhled na trapnost vlastních činů.

McEwan navíc podchytil aktuální ekologický trend, populistický politický přístup ohánějící se spíše rétorikou než činy i směšné lidské hemžení, které stále pohání zejména peníze a sex. spisovatel, překladatel a redaktor

 

JAKOU KNIHU JSTE ČETLI NEBO SE CHYSTÁTE ČÍST LETOS V LÉTĚ?

MILOŠ URBAN

Spisovatel, překladatel a redaktor

Zrovna jsem rozečetl sbírku Fitzgeraldových povídek Žabci a filozofové. Ač anglista, nikdy jsem si na slavného autora nenašel čas, až teď. Jsem rád, že jsem si počkal. Jeho schopnost pointy by se měla vyučovat na literárních akademiích a já to dnes konečně umím docenit. Navíc se bavím srovnáváním textu s díly jeho inspirovaných pokračovatelů, třeba Josefa Škvoreckého.

PETRA SOUKUPOVÁ

spisovatelka a scenáristka

Zatím jsem přečetla knihu Malý velký muž, podle níž vznikl známý film, a mám rozečtené i pokračování Návrat malého velkého muže. Obě dvě knihy jsou super a člověk se dozví o životě na Divokém západě a indiánech věci, které nevěděl. Alespoň já ne. Ještě mám v plánu znovu přečíst knihu Laskavé bohyně, fiktivní paměti důstojníka SS. Už jsem ji četla před třemi roky a velmi se mi líbila.

MICHAL VIEWEGH

spisovatel

Dokončuji nový román, detektivku, která by měla vyjít na podzim. Proto jsem letos četl výlučně detektivky, například Pravidlo dvou minut od Roberta Craise nebo Krutou hru od Dana Simmonse. Také Hypnotizéra (ale líbil se mi méně než Larsson). Výjimkou byl román Jeden den od Davida Nichollse. Výborné.

 

Autor: Šárka Nováková

Foto: Profimedia.cz, Prvotina Klub rváčů byl prvním publikovaným románem Chucka Palahniuka, Totalita V knize Kobold chtěla Radka Denemarková ukázat společné rysy násilí a totality, kde se lidé s vidinou krátkodobých výhod vzdají toho nejcennějšího, co mají, Romantika Angela Carterová se netajila slabostí pro klasická romantická díla, měla dokonce v úmyslu napsat druhý díl Jany Eyrové, Romány Po prvním povídkovém svazku souborného díla Jana Balabána vydává nakladatelství Host jeho romány a novely, Satira Hlavní postavou McEwanovy poslední, místy až jízlivě humoristické knihy Solar je líný, nenasytný, otrávený, nevěrný a prolhaný vědec, který od dob svého mládí už na nic zajímavého nepřišel .