Dvě různé firmy v rozdílných oborech se v posledních dnech vypořádávají s podobnými argumenty. Ty je obviňují ze zneužití dominantního postavení na trhu. Firma Student Agency, lídr v dálkové přepravě osob autobusy, i společnost ČEZ, největší výrobce a prodejce elektřiny v Česku, čelí zpochybňování velikosti takzvaných relevantních trhů, na kterých působí.

Zjednodušeně jde o to, zda má zákazník na určitém vymezeném trhu (například u dálkových jízdenek) vedle velkého hráče (velké firmy) na výběr i jiné podobné varianty (podobnou službu či výrobek za podobnou cenu). Pokud je určitý relevantní trh vymezen příliš úzce, může být "velký hráč" snáze označen za dominantního, čímž pro něj platí mnohem tvrdší soutěžní pravidla. Firmy tak mohou chybným vymezením relevantního trhu tratit velké částky. "Je to ta nejdůležitější a nejzásadnější část soutěžní analýzy," potvrzuje Robert Neruda, právník kanceláře Havel, Holásek & Partners.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se