Martin Nedelka, partner SCHOENHERR

Hlavním problémem je posouzení vzájemné zastupitelnosti zboží nebo služeb. Součástí jednoho relevantního trhu jsou totiž pouze takové výrobky a služby, které jsou navzájem zastupitelné a pro které na jiných trzích neexistuje adekvátní náhrada. Pokud se relevantní trh nesprávně vymezí tak, že zahrnuje i vzájemně nezastupitelné výrobky, nebude možné případy zneužití dominantního postavení odpovídajícím způsobem postihnout. Při opačné chybě naopak dojde k nadměrnému postihu.

 

Daniela Musilová, partner PRK PARTNERS

Jeho vymezení je zásadní pro posouzení určitého jednání z pohledu kartelů, zneužití dominantního postavení i spojování. Je to i otázka pohledu zejména ekonomie a znalosti daného odvětví. Pro ta, která se překotně vyvíjejí, jsou nová anebo nově regulována, může být problematické nové trendy na trhu promítnout do praxe: rozhodnutí úřadu by na jedné straně měla být předvídatelná (vycházet z dřívějších), ale i musí respektovat vývoj na trhu na území České republiky.

 

Miloš Temel, advokát NOERR

ÚOHS má tendenci zejména produktové relevantní trhy vymezovat spíše úžeji, aby bylo snazší dojít k závěru, že daný soutěžitel na něm má dominantní postavení. Trhy také někdy vymezuje více méně "od oka" (data nejsou vždy dobře dostupná). Dále někdy vymezení produktového relevantního trhu zužuje na otázku pouhé funkční zaměnitelnosti konkrétních výrobků. Ovšem pokud dva výrobky nemají shodné vlastnosti, přesto mohou být z pohledu spotřebitele zaměnitelné.

 

Robert Neruda, právník HAVEL, HOLÁSEK & PARTNERS

Vymezení je klíčovou otázkou každého případu, od něj se zpravidla odvíjí osud celého řízení (tedy zda je podnik dominantní či nikoli, zda lze fúzi povolit, zda lze aplikovat výjimku ze zákazu dohod mezi konkurenty). Někdy se lze spolehnout na intuici, ve většině případů je potřeba provést složité a nákladné ekonomické a ekonometrické testy. I když trh definuje soutěžní úřad, mohou účastníci jeho rozhodnutí ovlivnit tím, že sami předloží vlastní analýzu vymezení trhu.