Do Česka se vrací masová výroba leteckých motorů. Firma GE Aviation chce v pražských Letňanech zvýšit produkci turbovrtulových agregátů zhruba desetinásobně. Umožní to nový motor H80, který vznikl zásadní modernizací čtyřicet let starého českého agregátu M601, jenž se používá v letadlech L-410 Turbolet.

Nový motor již prošel testy a během léta by měl získat potřebné certifikáty evropského i amerického úřadu pro bezpečnost letectví. »Letos ještě vyrobíme 26 motorů M601 pro letadla L-410,« uvádí obchodní ředitel pražské společnosti GE Aviation Czech Milan Šlapák. K tomu již přibude 25 kusů nového motoru H80.

V příštím roce má produkce činit 100 nových motorů, kolem roku 2015 bude podle firemních plánů dosahovat 200 kusů ročně. 

Český motor pro Ameriku i Rusko

Nový motor se bude montovat do amerických, českých i ruských letounů. V první řadě půjde o stroje používané v zemědělství (americký Thrush 510G), dále o dopravní letouny L-410 kunovické Aircraft Industries a nové ruské stroje Rysačok od firmy Technoavia, které poslouží hlavně při výcviku pilotů.

Společnost zároveň předpokládá, že se motory z Prahy použijí při přestavbách starších letounů. Půjde především o stroje King Air C 90 společnosti Beechcraft, které jsou určeny pro korporátní a privátní klientelu. Motory H80 v těchto přestavbách nahradí agregáty kanadské společnosti Pratt & Whitney.

Petr Korbel, týdeník Ekonom


Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vychází ve čtvrtek. 



Související