Deset obžalovaných usedá od pondělí 20. června na lavici obžalovaných v ostravské soudní síni. Senát novojičínského okresního soudu v pronajatých místnostech začal po téměř třech letech rozplétat jedno z největších železničních neštěstí - nehodu mezinárodního rychlíku Comenius. Při ní 8. srpna 2008 přišlo o život osm lidí a téměř stovka byla zraněna.

Vlak narazil do zřícené mostní konstrukce, kterou stavbaři zrovna opravovali.

Už v pondělí přečetl státní zástupce obžalobu. Celkem 62 stránek mu zabralo půldruhé hodiny. Poté začali vypovídat obžalovaní. Nikdo z nich u soudu svou vinu nepřiznal. "Necítím se vinen. Za neštěstí nenesu odpovědnost. Nic jsme nezanedbali," zněly jejich výpovědi v pondělí.

Obžalovaný projektový manažer společnosti Bögl a Krýsl Oldřich Magnusek odmítl jakoukoliv vinu s tím, že tragickou nehodu zavinily rychle projíždějící vlaky pod opravovaným silničním mostem.

Obžalovaný: Vlaky jezdily moc rychle

"Pád mostu ve Studénce zapříčinilo to, že nikdo nevzal v úvahu železniční dopravu," uvedl Magnusek. Podobně už hovořili i další obžalovaní z řad manažerů stavebních firem. Podle nich měly České dráhy omezit pod opravovaným mostem rychlost projíždějících vlaků. Vliv na statiku podpůrné konstrukce podle nich měly i otřesy od projíždějících vlaků.

Vypovídat dnes kromě Magnuska budou i další pracovníci firny Bögl a Krýs Marek Krejčiřík a Michal Adam. Miroslav Kovalík a Zdeněk Malý svou vinu odmítli už včera. Obžalován byl i živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje.

V pondělí se před soudem hájili tři pracovníci společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia) Petr Janouškovec, Michal Foniok a Jiří Vlach. Zmíněná společnost zakázku na opravu mostu získala.

Obžaloba na 62 stranách

Proces zahájil soudce novojičínského okresního soudu Jaromír Pšenica v pondělí v 8:38.

Státní zástupce Aleš Kopal přečetl obžalobu, která čítá 62 stran. Přednes trval přibližně 1,5 hodiny.

Během této doby shrnul žalobce provinění jednotlivých obžalovaných. Hovořil o řadě chyb při přípravě stavby, v projektu i při samotné rekonstrukci.

Obžalovaní z řad manažerů podle něj nezajistili bezpečné prostředí pro práci. Podle obžaloby tak příčinou tragické nehody byla souhra mnoha zanedbání a nedostatků.

Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.

Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali.

Konstrukce byla nakloněna a právě to byl podle znalců hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení.

Nechybí ani polský otec zemřelé dívky

Zahájení procesu v pondělí sledovali účastníci nehody i příbuzní obětí. Dorazil i otec třiadvacetileté Polky, která nehodu nepřežila.

"Česky nerozumím. Nemáme tlumočníka," řekl Kazimierz Litvin.

"Byl to šlendrián prvního stupně. Zemřelo osm lidí a mezi nimi i náš milovaný syn. Musí být potrestáni," svěřila se novinářům Lenka Fierlová.

Pavlína Bulušková, matka mladíka, který při nehodě přišel o obě nohy, si myslí, že viníkem nejsou jednotlivci. "Zavinily to ty stavební firmy," řekla.Okresní soud v Novém Jičíně začal řešit nehodu vlaku ve Studénce. Jan Bulušek při ní přišel o obě nohy.

Neštěstí se stalo 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius jedoucí z Krakova do Prahy.

Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici.

Osmou obětí se stala zmíněná mladá Polka, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008.

Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Co už u soudu zaznělo

Petr Janouškovec, který podle obžaloby za ODS (Ostravské dopravní stavby) za stavbu jako vrchní stavbyvedoucí odpovídal: "S obžalobou nesouhlasím, stavbu jsem neřídil. Dohlížel jsem ve firmě na jednotlivé stavbyvedoucí, jednal jsem s investory, řešil ekonomické záležitosti, jezdil na kontrolní dny, ale nikdy jsem neřídil přímou činnost na stavbě."

Lukáš Stoček, advokát Ladislava Novického, který stavbu kontroloval jako pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje: "Na lavici obžalovaných mělo usednout více lidí. A také z řad zástupců Moravskoslezského kraje. Mému klientovi je kladeno za vinu, že neinformoval nadřízené. To se ale stalo přímo na stavbě."

Kazimierz Litvin, otec 23leté polské dívky, která po nehodě zemřela: "Budeme se ale snažit, abychom se dozvěděli pravdu."

Lenka Fierlová, matka jedné z obětí: "Byl to šlendrián prvního stupně. Zemřelo osm lidí a mezi nimi i náš milovaný syn. Musí být potrestáni."

Jan Bulušek, 21letý mladík, který přišel o obě nohy: "S hroznými vzpomínkami nemám problém, nic si z nehody nepamatuju."

Naďa Tomčíková, která ve vlaku cestovala a po nehodě pomáhala zraněným: "Myslela jsem si, že na to dokážu zapomenout snadněji a rychleji. Zatím to ale nejde. Vrací se to. Dneska mi je úplně stejně jako před třemi lety. Není to tak strašné, jako když jsem v noci nemohla spát a pořád jsem viděla, jak se řítí vlak, ale v té hlavě to je."

Jiří Šindelář, strojvedoucí havarovaného vlaku: "Ve chvíli, kdy jsem se ve vlaku řítil vstříc padajícímu mostu, nevěřil jsem, že to přežiju. To snad ani není možné, že jsem měl takové štěstí. Vzpomínat na to je velice nepříjemné, zvláště teď, kdy si člověk po třech letech vzpomínky obnovuje."

Jiří Vlach, projektant, který měl na starost projekt výsunu, betonáže a zásunu mostu: "Myslím si, že pád zavinilo více věcí."
Miroslav Kovalík, ředitel ostravské pobočky firmy Bögl a Krýsl: "Necítím se vinen. K nehodě nedošlo v souvislosti s mým jednáním. Příčinou byla jízda vlaku bez omezujících podmínek. Odpovědnost by měl nést někdo jiný."

Zdeněk Malý, vedoucí technického úseku společnosti Bögl a Krýsl: "Železniční neštěstí považuji za osobní i profesní tragédii. Hlavní příčinu tragických následků přičítám Českým drahám. Nezajistily bezpečný provoz vlaků. Osobně jsem svým jednáním pád mostu nezavinil a ani jsem mu nemohl zabránit."

Oldřich Magnusek, projektový manažer společnosti Bögl a Krýsl: "Pád mostu a jeho příčiny jsou jedna věc. Skutečnost, že pod rekonstruovaným mostem jezdí vlaky vysokou rychlostí, je věc druhá. Mám zkušenosti, že se při jiných stavbách snižovala na stavbách rychlost. Jsem přesvědčen, že pokud by vlaky jezdily pomaleji, nemuselo k takové tragédii dojít." 
Ladislav Novický, úředník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který jako jediný z obžalovaných nepůsobil přímo na stavbě: "Kontroloval jsem jen čerpání peněz z fondů Evropské unie. Řešil jsem hospodaření na stavbě. Neměl jsem na starost nic, co by souviselo s technologiemi."

Jiří Karásek, živnostník, který pracoval pro firmu Bögl a Krýsl a na mostě byl přímo v okamžiku jeho zřícení: "Na stavbě jsem byl pověřen zámečnickými pracemi, vykonával jsem jen to, co mi stavbyvedoucí nařídil. V době pádu konstrukce jsem byl na mostě, po otřesu a náklonu mostu jsem spadl z výšky asi pěti metrů, stihl jsem ale utéct. Pád mostu s havárií nesouvisí. Nemusela nastat, pokud by byla dodržena pravidla železniční přepravy. Kdyby byly zavedeny výluky nebo alespoň omezena rychlost vlaků, nemuselo k neštěstí dojít."