Ztrátová švédská automobilka Saab získala dalšího čínského investora. Společnost v úterý oznámila, že čínský podnik China Youngman Automotive zaplatí 136 milionů eur (3,3 miliardy korun) za podíl 29,9 procenta v jejím majiteli, nizozemské firmě Spyker. Čínští investoři tak budou ve Spykeru dohromady vlastnit více než poloviční podíl.

Youngman se stane rovněž dalším partnerem ve společných podnicích Saabu pro výrobu a prodej automobilů v Číně. Na vytvoření těchto podniků se švédská automobilka dohodla minulý měsíc s čínskou firmou Pangda Automobile Trade.

Pangda měla podle dohody na záchranu Saabu poskytnout celkem 110 milionů eur (2,7 miliardy korun). Měla nakoupit vozy Saab v hodnotě 45 milionů eur a získat 24procentní podíl ve Spykeru za 65 milionů eur. Na základě nové dohody s firmou Youngman ale Pangda za podíl zaplatí 119 milionů eur, tedy téměř dvojnásobek. Youngman a Pangda pak budu dohromady kontrolovat přes 50 procent Spykeru.

 

Generální ředitel Spykeru Victor Muller uvedl, že nová dohoda "výrazně posiluje finanční pozici Saabu a zajistí jeho financování ve středně dlouhém a dlouhém období". Dohoda ale ještě musí získat souhlas úřadů. Podle Mullera by mělo její schvalování zabrat dva až tři měsíce.

 

,,Spyker potřebuje peníze. Skutečnost, že získali tuto částku, je pozitivní a skutečnost, že mohou seriózně podnikat v Číně, je také pozitivní," uvedl analytik Martin Crum ze společnosti AEK. "Musíme počkat, zda to všechny vlády a třetí strany schválí. Nebude to snadné," dodal.

Automobilka Saab musela začátkem dubna na téměř dva měsíce přerušit výrobu, protože neměla peníze na platby dodavatelům. Koncem května produkci obnovila díky dohodě o investici od Pangdy. Minulý týden však byla nucena výrobu opět zastavit a nyní se snaží zajistit stabilní přísun materiálu a součástek od dodavatelů. Podle posledních informací zůstane produkce přerušena i celý tento týden.

Spyker se začátkem loňského roku po vleklých jednáních dohodl s americkou automobilkou General Motors, že koupí její ztrátovou divizi Saab za 400 milionů dolarů (zhruba sedm miliard Kč) v hotovosti a akciích. Dohoda o prodeji zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM.