Zlatými hřeby pondělní londýnské auce byla plátna Františka Kupky, Josefa Čapka či Františka Foltýna, sochy Otto Guttfreunda a Otakara Ševce nebo nábytek Otakara Novotného. Celá aukce měla vynést podle odhadních cen až pět milionů liber (135 milionů korun). Skutečnost však odhad překonala: tržba je téměř dvounásobná, a to 9,2 milonů liber.

Při aukci moderního českého umění z Hascoeovy sbírky se prodal obraz Františka Kupky Pohyb za rekordní cenu 1,3 milionu liber (35,51 milionu Kč). Cena nezahrnuje aukční přirážku, kterou bude muset kupec zaplatit. S přirážkou je cena 1 456 000 liber (39,9 milionu korun).

Hlavní údaje o životě a díle významného malíře Františka Kupky

Bývá označován za prvního abstraktního malíře, patřil k průkopníkům tohoto moderního směru. Spolu s Alfonsem Muchou je ve světě zřejmě nejznámějším českým výtvarníkem.

Narodil se 23. září 1871 v Opočně jako nejstarší z pěti dětí notářského úředníka. Otec mu vybral dráhu sedláře. A i když místo výroby postrojů maloval vývěsní štíty či obrázky svatých, řemeslu se nakonec vyučil. Školní léta prožil v Dobrušce.

Kupkův výtvarný talent rozpoznal továrník Josef Archleb, který se stal jeho mecenášem. I jeho přímluva u Kupkova otce rozhodla, že mladý František začal malbu studovat. Po pražské Akademii výtvarných umění byl přijat i na akademii ve Vídni.

Kromě kreslení se zajímal také o literaturu, astronomii, náboženství a okultismus (na studiích si přivydělával tím, že se nechával najímat na dýchánky spiritistů, citlivý mladík s nervovými poruchami byl totiž žádaným médiem).

V polovině 90. let 19. století odjel jako stipendista do Paříže, kde se trvale usadil a s přestávkami žil až do své smrti. V počátcích se živil ilustracemi či návrhy plakátů.

Když v roce 1912 na Podzimním salónu v Paříži vystavil poprvé své nefigurativní obrazy (Amforu, Dvoubarevnou fugu a Teplou chromatiku), sklidil nepochopení a posměch.

Během první světové války se zapojil do organizování českých legií, v té době se seznámil také s Tomášem Garriguem Masarykem. Bojoval na frontě, navrhoval uniformy a prapor legií, maloval plakáty, které zesměšňovaly monarchii.

Kupka se nejprve věnoval realismu, ale přes symbolismus a orfismus (umělecký směr inspirovaný hudbou) se stal průkopníkem zcela nového směru. Vypracoval se rovněž na nekorunovaného krále karikatury a ilustrace.

Umělec se sklonem k samotářství měl štěstí na mecenáše - továrníka Jindřicha Waldese, s nímž se spřátelil. Kupka mu nakreslil slavnou firemní značku: černobílou dívku s patentkou na oku, slavný symbol firmy Koh-i-noor.

Ve 30. letech minulého století se abstrakce sice začala dostávat do módy, ale malíř začal trpět psychickými problémy. Bojoval s depresemi, ztrácel sluch. Když Francii obsadili nacisté, zabydlel se na venkově.

Když se v někdejším Československu stal státním uměleckým směrem socialistický realismus, o nositeli Řádu Čestné legie se média vyjadřovala jako o zkrachovalém mazalovi. Tuzemská veřejnost mohla Kupkova díla poprvé vidět až deset let po jeho smrti (zemřel v Puteaux u Paříže 24. června 1957) a pak při velké výstavě v roce 1998.

Nyní má Kupka řadu svých obrazů v Národní galerii, velkou sbírku jeho obrazů vlastní také Nadace manželů Jana a Medy Mládkových - sběratelka a mecenáška Mládková instalovala Kupkova díla v pražském Museu Kampa.

 

On-line reportáž

On-line reportáž byla ukončena
15:04
O česká díla je zájem

Na právě probíhající aukci v londýnské síni Sotheby´s má české umění úspěch a dobře se prodává.

Například dva obrazy Josefa Čapka nazvané Dívka v kloboučku a Prodavač hraček byly prodány za 240 tisíc liber. Odhad byl 20 až 30 tisíc liber.

Obraz Pohled na Hradčany od  Antonína Procházky skončil na ceně 60 tisíc liber, ovšem odhad byl 80 až 120 tisíc liber.

Zátiší s ovocem od Bohumila Kubišty přesáhlo dolní hranici odhadované prodejní ceny. Nový majitel ho získal za 330 tisíc liber.

 

 

15:23
Foltýnův Imperialismus zatím nejdražší

Obraz Zátiší s kalendářem, jehož autorem je na českých aukcích vyhledávaný Emil Filla, přesáhlo nejvyšší odhad o 50 liber, když bylo vydraženo za 200 tisíc liber.

S úspěchem skončila také dražba obrazu Václava Špály nazvaného Bouře u Otavy. Prodán byl za 155 tisíc liber, nejvyšší odhad byl 50 tisíc liber.

Za nečekaně vysokou částku byl prodán obraz Františka Foltýna nazvaný Imperialismus. Dosáhl 360 tisíc liber, maximální odhad byl 180 tisíc liber. (Reprodukce níže)

15:41
Kupkův Pohyb dosáhl rekordu

Obraz V baru od Karla Černého (1910-1960) dosáhl částky 135 tisíc liber. Odhad byl maximálně 60 tisíc liber. Černý patřil mezi nejzajímavejší osobnosti českého moderního umění dvacátého století. Maloval teskné obrazy milenců v zahradních restauracích, záhadná zátiší i opuštěné jihočeské krajiny.

Dalšího rekordu probíhající aukce dosáhla oboustranná malba Josefa Čapka – Námořník a Fantomas. "Dvojobraz" byl vydražen za 470 tisíc liber, což je doposud nejvyší částka aukce. Maximální odhad byl přitom "pouhých" 200 tisíc liber.

 

Velkého úspěchu dosáhl obraz Františka Kupky Pohyb. Byl prodán za rekordní cenu 1,3 milionu liber, tedy 35,51 milionu korun. Jde o cenu bez aukční přirážky. S touto přirážkou, kterou musí kupec zaplatit, cena dosahuje 1,456.000 liber (39,9 milionu korun).

V zahraničí se dosud zaplatilo nejvíce za Kupkův obraz Vertikální plány modré a červené v New Yorku v roce 1998 v přepočtu 18 milionů korun. Dosud nejdražším vydraženým českým dílem na aukcích v ČR je plátno rovněž od Františka Kupky - Élévation (Výšky) IV. Před třemi lety byl prodán za 22,1 milionu korun bez aukční přirážky.

15:58
Obraz Pohyb vydražil zájemce po telefonu

Velmi temperamentní licitátor Adrian Biddell dovedl dražbu nejdražšího Kupky do konce v několika minutách, dražili lidé v sále, novým majitelem se stal však dražitel po telefonu.

16:11
Úspěch je značný, zatím zůstalo nevydraženo jen jedno dílo

Londýnská aukce je mimořádným úspěchem. Sál je naplněný po okraj. Aukce ještě zdaleka nekončí, ale již je zřejmé, že se zapíše jako jedna z nejúspěšnějších dražeb: dosud se "vrátila" pouze jediná položka nevydražená. A to drobný Kupkův akvarel nazvaný Lignes Animées. Přitom  české aukce mají běžně úspěšnost okolo padesáti procent vydražených položek. 

16:15
Čeští galeristé zastupují movité klienty

I když se očekávalo, že o Kupkův Pohyb svedou boj především američtí sběratelé, v sále nechybějí ani čeští obchodníci. Nikdo, kdo něco na českém trhu umění znamená, nechybí. Majitelé českých prestižních galerií a aukčních domů tu patrně zastupují své movité klienty.Přijeli například Milan Mikuš z pražské galerie Maldoror, galerista Vladimír Lekeš či Robert Hédervári z galerie Vltavín. 

16:27
Zájem o každou položku

Na aukci je velmi horká atmosféra. o každou položku je velký zájem, dražitelé doslova bojují. I proto jde aukce velmi pomalu, blíží se teprve 70. položce z celkem dvou set.

16:31
Dostojevskij za 280 tisíc liber

Kubistický obraz Dostojevskij od Františka Foltýna dosáhl částky 280 tisíc liber. Odhad byl do 180 tisíc liber.

 

17:44
Odhad byl překonán

Podle specialistky Tessy Kostrzevy, která připravila aukční katalog, byl už u 141. dražené položky součet cen za prodaná díla vysoko nad odhadem, se kterým síň počítala. Původně se čekalo, že dražba vynese v přepočtu 135 milionů korun.

 

17:51
Filla dvojnásobně překonal odhad

Obraz Prodavačka ryb od Emila Filly nový majitel získal za 320 tisíc liber. Odhad byl do 150 tisíc liber.

18:09
Kupka: jeden úspěch za druhým

Bronz Sluneční paprsek-Motocyklista, jehož autorem je Otakar Švec, se prodal za více než pětinásobek odhadní ceny a dosáhl 139 250 liber.

Kromě už dřívě prodaného Kupkova Pohybu se za mimořádné ceny prodávaly také další autorovy obrazy. Purpurový plán byl vydražen za 959 650 liber, Bílý kotouč (na obrázku) za 690 850 liber a Le Sourire I - Z mechanického cyklu za 385.250 liber.

18:36
Čapkův linoryt jednadvacetkrát dražší než odhad

Euforická nálada pokračuje. Podle tvrzení Sotheby´s draží po telefonu také ruští kupci. Například linoryt Josefa Čapka nazvaný Podoba z biografu, odhadovaný na cenu 500 liber se vyšplhal na mnohonásobnou částku 10 500 liber.

18:52
Velký triumf

Londýnská aukce skončila velkým triumfem českého umění. Ze 200 položek katalogu jich bylo prodáno 196. Odhadované celkové tržby byly výrazně překonány. Místo 5 milionů liber se částka vyšplhala na 9,2 milionů liber.