Prahu čekaji tři roky vyššího hluku z letadel. Ruzyňské letiště musí kompletně zrekonstruovat hlavní dráhu. Práce začnou příští rok.

,,Dráha už se pohybuje na konci životnosti, musíme ji kompletně opravit," říká šéf Letiště Praha Miroslav Dvořák. Aby oprava neohrozila provoz letiště a přiliš nezatěžovala obyvatele, bude dráha se rozdělí na třetiny a každý rok se opraví jedna z nich.

Oprava každého z úseků má trvat šest až osm týdnů. Původně se přitom počítalo, že práce zaberou celkem dvanáct měsíců a rozdělí se po třech měsících na čtyři roky.

Letiště už požádalo příslušné orgány o povolení. Oprava totiž znamená, že letadla budou přistávat na kolmou dráhu a poletí tak přes velkou část Prahy. Dosud k tomu docházelo při pravidelné údržbě hlavní dráhy obvykle dva až tři týdny v roce.

A kolik letadel vůbec na Letišti Praha přistává? Během letní sezóny tohoto roku bude na ruzyňském letišti operovat 53 leteckých společností, které spojí Prahu se 133 destinacemi. Co se týče samotného počtu vzletů a přistání, ten by se měl letos meziročně zvýšit o více než 2 procenta na 97 500.

ČSA loni vydělaly

Největší český přepravce, České aerolinie, se loni vymanily ze ztráty, když vydělaly 73,4 milionů korun.

Stále ale platí, že létání jim přináší další ztráty. Bez započtení dalších prodejů majetku firma prodělala více než miliardu korun. V roce 2009 byla ztráta po očištění o mimořádné položky čtyři miliardy.

Firma by si podle jejího šéfa Miroslava Dvořáka vedla lépe, kdyby v loňském roce nedošlo k zastavení leteckého provozu kvůli jarnímu výbuchu islandské sopky a ke sněhové kalamitě na konci roku.