Objem trhu s hromadnými slevami v Česku letos podle šéfa největšího domácího slevového serveru Slevomat.cz Tomáše Čupra vzroste na více než miliardu korun. Loni přitom po dubnovém vstupu hromadných slev prostřednictvím internetu na český trh činil kolem 300 milionů až 350 milionů korun. Prostor pro další růst přitom podle Čupra je i v následujícím období.

"Trh poroste, obzvláště v regionech ještě lidé neobjevili kouzlo slevových serverů. Samozřejmě i trh obecně s elektronickým obchodováním se má v Čechách zvyšovat a má obecně růst o 19 procent ročně, takže i to tomu samozřejmě napomůže," řekl.

Slevomat čeká půlmiliardové tržby

Podle Čupra nicméně nyní trh s hromadnými slevami v České republice čeká konsolidace. Bude se tak snižovat počet relevantních hráčů na trhu. Přispěje k tomu i Slevomat.cz, který podle svého šéfa chystá akvizice. "Vypadá to, že ta hypotéza, že léto trh hodně pročistí, se potvrzuje, dívali jsme se na počty prodejů menších hráčů a jejich prodeje jdou dolů, protože už nemají tolik času shánět nové slevy," míní Čupr.

Samotný Slevomat.cz podle něj letos očekává tržby ve výši stovek milionů korun. Pokud by přitom překročily půl miliardu, byli by ve firmě spokojení. Výhled tomu prý nasvědčuje. Zisk prý nyní pro společnost není podle Čupra klíčový ukazatel, v červených číslech ale neskončí. "Slevomat může být velmi ziskový, pokud bychom zastavili růst, ale to by podle nás bylo hloupé v této fázi, protože trh není dobyt. Musíme investovat do nových technologií a marketingu," uvedl.

 

Slevové servery se loni po dubnovém nástupu Slevomatu.cz na trh staly v Česku podobně jako i v jiných zemích okamžitým fenoménem. O pozornost zákazníků se brzy začaly přetahovat desítky podobných firem. Češi již jejich prostřednictvím utratili stovky milionů korun. Nedávno na tuzemský trh hromadných slev vstoupily i největší portály Seznam.cz a Centrum.cz.

 

Hitem se stanou exotické zájezdy

 

Podle Čupra, který se spolu s dalšími internetovými podnikateli účastní současné cesty ministra zahraničí Karla Schwarzenberga po USA, nyní lze stále více na slevových serverech očekávat nabídku dražších služeb. Hitem léta i podzimu se prý stanou zahraniční a exotické zájezdy. Hromadné slevy tak zřejmě budou konkurovat stránkám nabízejícím zájezdy last minute.

Šéf Slevomatu.cz zároveň odmítá názory, že slevové servery jsou pouze sezonní záležitostí. Už nyní je ale podle něj vidět, že počáteční nákupní horečka opadá. Lidé tak podle něj nebudou nakupovat každý den ale třeba jen několikrát měsíčně. I tak to ale podle Čupra bude stamilionový trh.

Předobrazem Slevomatu.cz byla úspěšná americká firma Groupon. Jejího případného vstupu na český trh se Čupr neobává. Podle něj by i tak silná společnost zřejmě koupila nějakého hráče na českém trhu, než aby budovala zcela nový podnik. Slevomat.cz by podle něj byl pravděpodobným kandidátem. Jeho vlastníci ale nejsou v takové pozici, aby firmu prodávat museli, podotkl Čupr. Chtěli by se podílet na růstu českého trhu, nejméně ještě třeba dva roky.

Systém hromadných slev funguje tak, že snížení ceny obchodníci či poskytovatelé služeb dají poté, co si produkt zakoupí stanovený počet zákazníků. Lidé získají výrazné slevy a podnikatelé zase pomocí tohoto systému zaplní volné kapacity svých služeb nebo prodají zboží starších kolekcí. Podnikatelé tímto způsobem mohou také propagovat své služby a zboží. Provozovatelé slevových serverů mají z prodaných poukázek provizi.