Kia Forte je sedan nižší střední třídy, který se ovšem prodává jen na korejském trhu a v USA. Kia jej ale využívá také jako ukázku svých technologických schopností. Není proto důležité, že Forte neobjevíte v českých showroomech. Technologii, která se zde předvádí, může automobilka v blízké budoucnosti využít i do evropských modelů.

V Evropě jsou už celkem běžné hybridní vozy kombinující benzinový motor s elektromotorem. Kia šla dál a přidala ještě nádrže na LPG, aby co nejvíce snížila náklady na palivo. Nádrže jsou skryté pod zadními sedadly, takže relativně objemnému kufru nikterak neubírají.

Pod přední kapotou sídlí agregát s objemem 1,6 litru. Disponuje výkonem 84 kW a maximem točivého momentu 148 Nm. To už by v základu stačilo na běžný provoz méně náročné řidiče. K pomoci se ale hlásí i elektromotor, který nabízí dalších 15 kW výkonu a 105 Nm.

Kia Forte je tak zvaný mild-hybrid, nemůže tedy jet pouze na elektrický pohon. Místo toho zde elektromotor slouží jako pomocník, který dodává více síly na poháněná kola, nebo udržuje v chodu důležité systémy vozu. K dispozici jsou mu baterie s kapacitou 5,3 Ah. O nižší spotřebu bojuje i systém start-stop, který Kia označuje jako ISG.

Jak jezdí?

Protože jde o demonstrační vůz, nepřekvapilo nás, že po nastartování nás „oblažila“ úvodní melodie a hlas korejské dívky. Zřejmě nás vítala na palubě. V korejštině byly také veškeré informace palubního počítače, takže byl problém vyčíst přesné údaje o spotřebě. Schématický stonek květiny, na které přibývají lístky když jedete ekologicky, byl ale celkem vypovídající. Nechyběl graf dobíjení akumulátoru během rekuperace a informace o jeho stavu, hned vedle ukazatele plynu v nádrži.

Kia Forte byla vybavena hybridní bezstupňovou převodovkou CVT, která nabízela běžný jízdní režim D a ekologický režim E. Ten se nám během pár desítek kilometrů, které jsme s hybridem ujeli, osvědčil nejvíce. Nebylo totiž potřeba tolik hlídat přítlak na plynový pedál, který v režimu D reagoval hodně svižně.

Kdo nikdy nejel s bezstupňovou převodovkou, bude trochu zmatený z údajů otáčkoměru. Plynový pedál má na rozdíl od běžných automatů zhruba tři polohy, podle kterých se motor vytočí na zvolené otáčky. Auto pak zrychluje aniž by se otáčky měnily. Při potřebě maximální akcelerace je ale pak výsledkem nepříjemné zjištění, že sešlápnutí plynu "na podlahu" vyvolá jen hluk podobný vysavači a zrychlení není příliš svižné. Na druhou stranu elektromotor opravdu pomáhá a bez jeho přítomnosti by byly výsledky horší.

Kia Forte LPI Hybrid - korejská reklama

Za volantem takového vozu ale v první řadě nejde o řidičské zážitky, spíše o úspory. Největší potěšení by tak mělo být z nízké spotřeby. Při ekonomickém provozu je také motor tišší. Podvozek je standardní, řízení má ovšem mizivou zpětnou vazbu. To ale v zásadě nevadí.

Kia slibuje kombinovanou spotřebu 5,6 litru LPG na 100 km, což šlo během pár desítek kilometrů jen těžko ověřit (navíc s korejsky hovořícím počítačem). Emise mají výbornou hodnotu 94 g/km CO2, u benzin spalujícího modelu se stejným motorem je hodnota 136 g/km. Navíc plyn je se svou zhruba poloviční cenou oproti benzinu lákavou alternativou, i když s ním přichází i nepříjemnosti v podobě zákazu vjezdu do podzemních garáží.

Dá se očekávat, že takový vůz bude poměrně dražší, než shodný model jen s běžným motorem. Plynový hybrid od Kia tak bude mít v budoucnu smysl hlavně v zemích, kde platí daňové zvýhodnění ekologických vozů. To zatím není případ České republiky.

Kia Forte LPI Hybrid - korejská reklama