Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal posuzovat vznik Českého Aeroholdingu. Firma má v budoucnu propojit ziskové Letiště Praha a skupinu Českých aerolinií (ČSA), které se v posledních letech potýkají s vysokými ztrátami a stát je musel zachraňovat 2,5 miliardovou injekcí přes firmu Osinek.

Návrh na povolení spojení podal Český Aeroholding v polovině května. Podle informací zveřejněných na webu ÚOHS má získat možnost přímo kontrolovat České aerolinie, Letiště Praha a dále společnosti HOLIDAYS Czech Airlines, a.s., Czech Airlines Handling, a.s., ICzech Airlines Technics, a.s., Czech Airlines Landing Gears, s.r.o., CSA Services, s.r.o. a Realitní developerská, a.s.

 


ÚOHS bude ve správním řízení posuzovat oblast pravidelné i nepravidelné letecké přepravy lidí, leteckého provozu a managementu pro cestující a náklad a poskytování souvisejících služeb a v oblasti údržby, oprav a generálních oprav letecké techniky.

Správní řízení týkající se fúzí ve většině případů ÚOHS povoluje ve lhůtě jednoho měsíce. V složitějších případech rozhoduje do pěti měsíců. Fúzi může povolit bez podmínek, s podmínkami nebo zakázat

Cestu ke vzniku Českého Aeroholdingu otevřela vláda 19. února, když rozhodla o vložení 50 milionů korun do nově vznikající společnosti z části majetku Správy Letiště Praha. Jedním z hlavních cílů propojení Letiště Praha a ČSA jsou provozní a finanční úspory. Všechny součásti Českého Aeroholdingu budou nicméně obchodně samostatné.

Opačně než Evropa

Zda vznik holdingu neohrožuje volnou hospodářskou soutěž v současné době prověřuje i Evropská komise.

"Je to nezvyklé, protože Evropa jde úplně opačným směrem, kdy se všechno rozděluje, ale právně je to nepostihnutelné," komentuje spojení analytik Cyrrus Jan Procházka.

Vláda počátkem května schválila rozdělení společnosti Letiště Praha na dvě části, které budou vloženy do vznikajícího Českého Aeroholdingu. Souhlasila s tím, aby se součástí majetku aeroholdingu stal nemovitý a infrastrukturní majetek Letiště Praha.

Dceřinou společností holdingu bude operátor, tedy s letištěm související licence a majetkem bude sto procent akcií toho operátora, vysvětlil ministr financí. Podle schváleného návrhu by se pražské letiště nejdříve mělo rozdělit na čistě provozní část a na nemovitý majetek Letiště Praha, tedy budovy a vzletové dráhy, který podle zákona smí být pouze ve vlastnictví státu nebo společnosti se stoprocentním státním podílem.

Střet zájmů?

Tento krok v budoucnosti umožní vstup strategického partnera do Letiště Praha, aniž by mohl nakládat se strategickými aktivy, jelikož ta už budou ve vlastnictví Českého Aeroholdingu. Letiště Praha bude převedený majetek od Českého Aeroholdingu pronajímat a také mu vyplácet dividendy, napsal server Česká pozice.

"Tímto krokem se prakticky obejde zákon o zákazu privatizovat Letiště Praha, který přes nesouhlas Senátu a veto prezidenta Václava Klause loni v únoru nakonec prosadili sociální demokraté s podporou komunistů, zelených a lidovců. Hlavním cílem zákona bylo, aby veškerý majetek Letiště Praha se všemi nemovitostmi zůstal ve vlastnictví státu. Jedním z argumentů sociálních demokratů bylo, že privatizace v době finanční krize je nevýhodná, protože hrozí, že se letiště prodá pod cenou," uvádí server.

Konkurenti ČSA, jako třeba společnost Travel Service, proti spojení protestují a bojí se, že národní dopravce bude na letišti ještě více zvýhodněn.

Střet zájmů hrozí například v momentě, kdy aerolinie konzultují s letištěm své záměry. O těch se ale obratem dozví ČSA.

První krok k propojení letiště s ČSA přitom stát udělal již v řijnu 2009, kdy jmenoval předsedou představenstva ČSA šéfa Letiště Praha Miroslava Dvořáka. Ten se letos v březnu stal předsedou představenstva Českého aeroholdingu na funkce předsedy představenstva Českých aerolinií a Letiště Praha rezignoval.

Příprava na privatizaci

Z pohledu státu ale má spojení ČSA s Ruzyní logiku. Vlastní jmění letiště je kolem 28 miliard korun, zatímco u aerolinií se po poslední letošní 2,5miliardové státní injekci pohybuje v lepším případě kolem nuly.

"Celý proces musí vyústit v privatizaci ČSA," prohlašoval minulý rok šéf dozorčí rady aerolinií (nyní nově aeroholdingu) Michal Mejstřík.

Vláda chce, aby ministr financí Miroslav Kalousek do tří let přišel s plánem, jak státní aerolinie prodat či pro ně alespoň najít strategického partnera. Prodávat se ale nebude dnešní podnik, nýbrž zcela nové a očištěné aerolinie. Na této očistě se nepochybně bude muset podílet i český daňový poplatník.

"Proklamované tvrzení o tom, že holding bude samofinancovatelný a nebude vyžadovat další dotace ze strany státu, neobstojí. Vždyť Letiště Praha je vysoce ziskové a jako státní podnik může sloužit jako jeden ze zdrojů příjmů státního rozpočtu. Jenže vytvořením aeroholdingu se opět prodlouží agonie národního leteckého dopravce, kterou započal Jaroslav Tvrdík," komentuje například Vít Doležálek ze serveru Finance.cz.