Telefónica O2 Czech Republic ve čtvrtek odhalila výsledky hospodaření za první kvartál tohoto roku. Firma bojuje s vysokou konkurencí, a čistý zisk se jí tak v prvním čtvrtletí tohoto roku meziročně propadnul o 13,5 procenta. Firma jako důvo uvádí zejména nižší provozní zisk OIBDA a vyšší odpisy hmotných a nehmotných aktiv.

Výsledky zahrnují i aktivity dceřiných společností jako jsou například Telefónica O2 Slovakia a Telefónica O2 Business Solutions.

,,Naše výsledky za první čtvrtletí roku 2011 jasně odrážejí náročné prostředí, ve kterém se pohybujeme  a jehož svědkem jsme byli již v minulém roce. V našem podnikání nadále čelíme silné konkurenci. Kromě toho regulatorní opatření a pomalé oživení spotřeby našich zákazníků ovlivňují zejména výnosy v mobilním segmentu," zdůvodnil Jesús Pérez de Uriguen, 1. místopředseda představenstva a ředitel pro finance společnosti Telefónica O2 Czech Republic.

Mzdové náklady firmě klesly o 10,3 procenta

V prvním čtvrtletí pokračovala firma ve snižování provozních nákladů s cílem kompenzovat pokles výnosů.  Přes nárůst komerčních aktivit zejména v oblasti mobilního vysokorychlostního internetu poklesly konsolidované provozní náklady meziročně o 4,9 procenta na 7,8 miliardy korun. Mzdové náklady firmy pak klesly o více než desetinu.

Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním čtvrtletí o 8,3 procenta na 5,64 miliardy korun. Celkový počet pevných linek se snížil na 1,64 milionu, tedy o téměř šest procent. To je ale o desetinu menší pokles, než loni. Hlasový provoz klesl o 13,6 procenta na 414 milionů minut. Počet přípojek internetu přes ADSL se naopak zvýšil o 11,5 procenta na 829.000 připojení.

Telefónice odchází mobilní zákazníci

V mobilní síti firmě meziročně klesl počet klientů o 2,5 procenta na 4,827 milionu. Snížení způsobil zejména úbytek uživatelů předplacených služeb a také jednorázový pokles klientské báze o 111.000 lidí v loňském druhém čtvrtletí. Počet smluvních zákazníků vzrostl meziročně o 1,5 procenta na 2,9 milionu. Průměrný měsíční výnos na zákazníka klesl o 7,6 procenta na 424,5 korun. Výnosy z mobilního podnikání se snížily o 8,6 procenta na 6,42 miliardy korun.

 

Slovenská mobilní dceřiná společnost zvýšila počet klientů o 47 procent na 948.000. Výnosy ze zvýšily o 53,5 procenta na 34,6 milionu eur (zhruba 839 milionů korun).

Celkové konsolidované investice skupiny stouply o téměř čtyři procenta na 1,13 miliardy korun. Investice směřovaly do rozšiřování pokrytí vysokorychlostní mobilní sítí 3G a do zavádění technologie VDSL pro zrychlení pevného internetu.

Firma zároveň potvrdila své očekávání pro letošní rok, kdy čeká pokles provozního zisku o jedno až pět procent a investice 5,7 miliardy korun.

 

Výsledky Telefóniky O2 pro IHNED.cz zhodnotil analytik Tomáš Tomčány z Patria Finance.

1/ Jak obecně hodnotíte výsledky Telefóniky O2 Czech Republic?

 Celkově výsledky hodnotíme neutrálně a neočekáváme výraznou reakci na výsledky. Akcie budou i nadále podporovány 40korunovou dividendou na akcii.

2/ Firma se snažila snížit náklady, což se jí podařilo. Mzdové náklady klesly meziročně o desetinu. V optimalizaci nákladů chce pokračovat dál. Jaký k tomu má ale jště prostor?

Možný prostor je jedině u mzdových nákladů. Výsledkem restrukturalizace bude zřejmě další snižování počtu pracovníků. Loni společnost snížila počet zaměstnanců o 8 procent, letos by mohl počet klesnout o zhruba 3-5 procent.

3/ Telefónice O2 klesá počet zákazníků v mobilním segmentu. Čím je to způsobeno a jak daří se firmě oslovovat zákazníky v ostatních segmentech?

Je to způsobeno částečně konkurenčním prostředím a také pokračující optimalizaci spotřeby zákazníků. Společnosti se daří oslovovat nové klienty v segmentu fixního broadbandu, avšak tržní podíl v segmentu fixního broadbandu zůstává zhruba stejný.

4/ Jaký je Váš výhled hospodaření Telefóniky O2 pro další období?

Očekáváme, že tempo poklesu tržeb by se mělo přibrzdit v dalších čtvrtletích. Hlavní faktory poklesu tržeb zůstanou stejné jako v 1Q11.V mobilním segmentu ovlivní hospodaření snížení mobilních propojovacích poplatků regulátorem, optimalizace spotřeby zákazníků a konkurenční prostředí. Ve fixním segmentu očekáváme pokles výnosů z tradičního přístupu, nižší by měly být i výnosy z IT služeb, především z důvodu nižších vládních objednávek. Naopak, u výnosů z vysokorychlostního přístupu očekáváme mírný nárůst.

 

 

Hospodářské výsledky Telefóniky O2