Asijští letečtí dopravci vykázali loni rekordní zisk 9,5 miliardy dolarů, v přepočtu 160 miliard korun. K růstu zisků přispělo zejména historicky největší vytížení letadel. Vyplývá to z předběžných údajů zveřejněných Sdružením leteckých společností z Asie a Tichomoří (AAPA). Zveřejněné údaje se týkají 23 leteckých společností z Asie a Tichomoří, které ročně přepraví zhruba 620 milionů cestujících a 18 milionů tun nákladu.

"Zejména díky silnému nárůstu služebních cest ve vyšších třídách a velmi silnému oživení poptávky po nákladní přepravě zaznamenaly aerolinie z Asie a Tichomoří v roce 2010 vítaný návrat k zisku po dvou letech těžkých ztrát," komentoval údaje generální ředitel AAPA Andrew Herdman.

Předloni asijské aerolinie prodělaly 1,7 miliardy dolarů. Hospodářské oživení v regionu však podmínky v byznysu opět zlepšilo. Loni zájem o osobní i nákladní dopravu prudce vzrostl.

Herdman dodal, že střednědobý i dlouhodobý výhled pro aerolinie v regionu jsou velmi pozitivní. Ovšem výhled na nejbližší dobu částečně zastiňuje letošní prudký nárůst cen ropy, který by mohl zpomalit i globální ekonomické oživení.

Celkově se loni přepravcům z Asie a Tichomoří zvýšily tržby o 30 procent na 147 miliard dolarů. Příjmy z osobní letecké přepravy vzrostly o 26 procent na 106 miliard dolarů a z nákladní o 52 procent na 22 miliard dolarů.

Výdaje se navzdory loňskému zdražení ropy o 29 procent tak prudce nezvyšovaly. Provozní výdaje loni stouply o 18 procent na 134 miliard dolarů. Pohonné hmoty jsou se 48 miliardami dolarů nejvyšší samostatnou nákladovou položkou aerolinek této oblasti.

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) očekává, že aerolinie z oblasti Asie a Tichomoří letos vykážou zisk 3,7 miliardy dolarů (v přepočtu 61,5 miliardy korun), zhruba stejně jako letecké společnosti ve zbytku světa dohromady.

Asijské aerolinie nedokážou na loňský silný růst počtu cestujících navázat a v prvních měsících letošního roku se množství pasažérů oproti loňsku prakticky nemění. Více cestujících však mají evropské a americké letecké společnosti, což ale často pouze zmírňuje jejich ztráty.

Druhé největší americké aerolinky Delta Air Lines prodělaly jen za první čtvrtletí 318 milionů dolarů (5,4 miliardy korun) a investorům to vysvětlují jako důsledek vysokých cen ropy. Tomu se chtějí bránit snižováním nákladů, a proto začaly některým zaměstnancům nabízet předčasný odchod do důchodu či odchod z firmy za odstupné.

Delta již dříve uvedla, že v září sníží počet pravidelných letů nejméně o čtyři procenta. Nyní musí ještě srazit náklady navázané na tyto lety, včetně počtu zaměstnanců, dodal generální ředitel aerolinií Richard Anderson.

9,5 miliardy dolarů

vydělalo loni 23 leteckých společností z oblasti Asie a Tichomoří. V odvětví tak šlo o nejziskovější region světa.

Drahá ropa

Zatímco zisky asijských přepravců vysoké ceny ropy pouze mírní, americkým i evropským působí vážné potíže. Americká Delta Air Lines již oznámila snižování počtu zaměstnanců.