Únik osobních dat desítek milionů uživatelů z internetového herního systému firmy Sony může stát podnik přes 1,5 miliardy dolarů.

Vydavatele kreditních karet pak může vyjít na 300 milionů dolarů, pokud si všech 77 milionů poškozených bude chtít nechat vystavit kartu novou, uvedli v pátek analytici. Experti přitom dodávají, že většinu takových útoků poškozené společnosti nezveřejňují.

Každá náhrada platební karty stojí tři až pět dolarů, což zahrnuje náklady na výrobu nové karty, její doání klientovi a další náklady v souvislosti s doprovodnými službami.

Vydavetelé kreditek navíc mohou přijít o zákazníky, protože jim bude nějaký čas trvar, než realizují výměnu karty, takže zákazník zatím začne používat kartu od jiného poskytovatele.

"Není to bezvýznamné," uvedl jeden z analytiků na konferenci odvětví platebních systémů v Miami Beach. Tiskový mluvčí FBI uvedl, že organizace na případu spolupracuje s federální prokuraturou v San Diegu.

Hrozba stejných hesel

 

Jak proběhl útok

Podle expertů využili hackeři k útoku na síť PlayStation Network pravděpodobně neoficiální úpravu herní konzole PlayStation 3. Tou pak pronikli k funkcím sítě, k nimž mají běžně přístup jen vývojáři.

Sony teď klientům na svých webových stránkách radí, aby sledovali pohyby na svých herních a bankovních účtech. Firma také rozesílá uživatelům e-maily s doporučením, aby pečlivě sledovali transakce na svých účtech.

Riziku zneužití dat čelí podle expertů především ti uživatelé, kteří používají stejný e-mail či login a heslo k přístupu k dalším internetovým službám. Těm odborníci doporučují okamžitě změnit heslo.

"Řada lidí má stejná hesla na mnoha službách, takže je možné se získanými údaji přihlásit do jejich pošty, na Facebook a dalším," upozorňuje šéfredaktor specializovaného serveru Root.cz Petr Krčmář. Uživatelé už teď ale teď podle něj nemají moc šancí zabránit zneužití dat.

Hackerský útok na 77 milionů lidí

Mraky nad Sony

500 milionů dolarů

V přepočtu zhruba 8,3 miliardy korun vydělá ročně společnost Sony na internetové herní síti PlayStation Network.

Ztráta zákazníků

Skandál kolem krádeže osobních dat milionů lidí z PlayStation Network by mohl odlákat klienty Sony ke konkurenčním herním systémům Wii od společnosti Nintendo a Xbox 360 od Microsoftu. Část bojovně naladěných zákazníků dokonce včera vyzvala k bojkotu celého koncernu Sony.

Sony oznámila, že její síť PlayStation Network (PSN), která slouží ke sdílení a nákupu herního obsahu, se stala terčem kyberútoku. Herní systém prolomili hackeři někdy během dubna a stáhli z něj osobní data včetně jmen, adres a možná i podrobnosti o platebních kartách 77 milionů uživatelů.

Síť Sony zkolabovala díky hackerům 19. dubna, ale firma čekala týden na oznámení, že systém někdo napadl a informace možná ukradl. Firmě teď hrozí řada žalob.

"Kdyby Sony varovala klienty okamžitě, bylo by ještě možné podniknout další potřebné kroky," soudí Krčmář.

Do kauzy se hne d po oznámení vložil mj. také bývalý soudce a současný americký senátor Richard Blumenthal, který napsal dopis šéfovi Sony Jacku Trettonovi. "Když dojde k prolomení ochrany dat, je zcela nezbytné, aby byli uživatelé okamžitě spraveni o tom, že jejich soukromá data mohla být zcizena. Uživatelé služby PSN si zasloužili také ujištění, že nedojde ke krádežím peněz z jejich bankovních účtů," napsal Blumenthal.

Většina útoků na sítě korporací a státních organizací ale podle expertů zůstane utajena, protože oběti chtějí předejít dalším nesnázím a vyhnout se zkoumavým pohledům veřejnosti. Firmy se pak obávají, že by se zprávou o útoku mohly klesnout jejich akcie a jejich značka by ztratila dobrou pověst, napsala agentura Reuters.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru