Internetová společnost Google získává stále větší náskok před svými konkurenty . V České republice se jí po letech působení na tuzemském trhu na začátku letošního roku konečně podařilo překonat v tržním podílu Seznam. Za úspěchy Googlu stojí i další firmy, které internetový gigant v minulých letech koupil. Těmi se Google dostal i do dalších tržních segmentů, kde rychle získává a přidělává vrásky svým rivalům. Na druhou stranu, každý občas dělá chyby a výjimkou není ani tato americká firma. Vy se teď můžete dozvědět více o tom, které akvizice se řadily k těm lepším, a které se Googlu naopak nepovedly.

5 nejlepších akvizic Googlu

Android (odhadem 50 milionů USD) 01 android  

Google koupil společnost Android v roce 2005. Příliš rozruchu to tehdy nevyvolalo. Loni v říjnu ji označil šéf G  ooglu pro akvizice David Lawee za nejlepší koupi Googlu v historii. Android je nejrychleji rostoucí mobilní platformou, zatím druhou nejrozšířenější a Googlu přináší nepřímo přes miliardu dolarů ročně.

Applied Semantics (102 milionů USD)  

Bezkonkurenčně nejúspěšnější akvizice Googlu je firma zodpovědná za AdSense – 02 AppliedSemanticsplatformu pr o  k o ntextovou inzerci u vyhledávání, díky které Google vydělává většinu ze svých m iliard dolarů. Investice lehce přes sto  milionů dolarů se Googlu vrátila už několikanásobně.

Postini (625 milionů USD)  

Google získal společnost Postini v roce 2007 a integroval její služby antispamu, 03 Postinie-mailové bezp e čnosti a archivování do svých služeb určených pro podniky. Vlastní bezpečnostní řešení je naprostá nutnost, pokud chce Google na poli korporátních webových služeb konkurovat Microsoftu.

YouTube (1,65 miliardy USD) 04 youtube logo

Když koupil Google v listopadu 2006 ani ne dva roky starý videoserver YouTube, analytici si ťukali na čelo. Googlu se ale podařilo vyřešit spory s držiteli autorských práv, kteří si stěžovali na pirátský obsah na YouTube, a propojit videoserver se svým hlavním inzertním byznysem tak dobře, že mu nyní YouTube přispívá do výnosů více než miliardou ročně.

DoubleClick (3,1 miliardy USD) 

Díky obří akvizici DoubleClicku v roce 2007 se dostal Google i do bannerové reklamy. Google tvrdí, že 05 google doubleclick sna bannerové reklamě utrží ročně přes dvě miliardy, velká část je ale zásluhou YouTube. Bannerová reklama není také tak zisková jako základní byznys Googlu – kontextová reklama u vyhledávání. Na druhou stranu bannerovou reklamu nemůže gigant jako Google opomíjet.

 


5 nejhorších akvizic Googlu

AOL (1 miliarda USD)
06 AOL 4
Google koupil pětiprocentní podíl ve společnosti AOL v roce 2005 za miliardu dolarů a získal za to možnost poskytovat své vyhledávání na stránkách serverů patřících pod AOL. Jenže během pár let se firma dostala na čtvrtinu původní hodnoty. Vyhledávací gigant odepsal 726 milionů dolarů z investice v roce 2009, nakonec svůj podíl prodal zpět společnosti Time Warner za 283 milionů.

AdMob (750 milionů USD)

Platformu pro inzerci na mobilním webu a mobilních aplikacích koupil Google v roce 2009. 07 admob logoIntegrace do produktové rodiny Googlu se ale zatím příliš nevede. Společnost opustil i zakladatel AdMobu Omar Hamoui.


dMarc (102 milionů USD)
08 dmarc logo
Google koupil společnost dMarc specializující se na automatické vkládání rozhlasové reklamy do vysílání za 102 milionů dolarů. Z byznysu nakonec nebylo nic – Google v polovině roku 2009 tiše své plány zařízl.

Feedburner (100 milionů USD)
09 Feedburner
Feedburner je služba, která umí analyzovat uživateli jeho RSS kanály – tedy kanály, které umožňují uživatelům internetu přihlásit se k odběru novinek z určitých webových serverů. Technologie RSS už není oblíbená tak jako kdysi – stále více uživatelů se při hledání zajímavých novinek spoléhá na odkazy svých přátel na Twitteru či na Facebooku. Zakladatel Feedburneru Dick Costolo opustil předloni Google a pracuje pro Twitter.

Aardvark (50 milionů USD)
10 Aardvark
Sociální vyhledávací server Aardvark získal Google v únoru roku 2009. V principu má fungovat tak, že se ho uživatel „zeptá“ a server dokáže otázku posunout na další uživatele, u kterých je největší pravděpodobnost, že ji zodpoví správně. Službu ale zatím Google nijak nerozvíjí