Nestává se často, aby generální štáb šel přímo proti tvrzením vlastního ministerstva obrany.

Jeden z těchto případů nastal ohledně článku, v němž čtvrteční HN napsaly, že nákup miliardových obrněnců Iveco byl přemrštěn. Generální štáb na něj vydal reakci, ve které popřel tvrzení listu, že by armáda požadovala mnohem méně kusů, než se nakonec koupilo. Tím však zpochybnil údaje poskytnuté přímo tiskovou službou ministerstva.

Auta určená pro mise

HN přinesly informaci, že resort obrany v několika vlnách nakoupil celkem 112 obrněných vozidel Iveco za více než čtyři miliardy, ačkoliv vojáci jich chtěli pouze 19. Podle generálního štábu to však není pravda – HN prý zkreslily odpovědi tiskové služby. "Stačilo jen velmi málo, aby autorem, ať již záměrně či náhodně vypuštěná tři slova z oficiální odpovědi, dala textu úplně jiný smysl,“ napsal na webové stránky resortu náčelník generálního štábu Vlastimil Picek.

Podle něj se HN dopustily dezinformace, když větu "původní počet vozidel pro zahraniční operace byl armádou stanoven na 19 kusů", v článku přeformulovaly na tvrzení, že vojáci požadovali pouze 19 kusů. Picek argumentuje, že vojáci sice pro zahraniční mise skutečně chtěli jen devatenáct vozidel, dalších 90 však bylo potřeba pro doplnění výzbroje dvou lehkých motorizovaných praporů a dalších jednotek.

Audit to vidí jinak

Generální štáb si nicméně nevšiml, že tatáž tisková služba v dřívějším mailu HN napsala, že vozidla Iveco se měla původně kupovat pouze kvůli zahraničním misím. "V případě lehkého obrněného vozidla Iveco byly počty těchto vozidel podle původních představ armády nižší, počítalo se s jejich nasazením pouze pro mise,“ zněla odpověď na dotaz, o kolik byl nákup italských obrněnců nadhodnocen.

Původní informaci ministerstva obrany si přečtěte ZDE

HN navíc v dotazech vycházely ze zprávy auditorů, kterou si nechal zpracovat ministr Alexandr Vondra. V ní je nákup Ivec zmíněn jako příklad zakázky, v níž nikdo řádně nekontroloval počet objednávaných kusů.

Audit dokonce zakázku na Iveca přirovnal k projektu modernizace tanků T-72, v němž ministerstvo v devadesátých letech požadovalo "upgradovat“ 350 strojů, později se však spokojilo pouze se třiceti.

Obrněná vozidla Iveca jsou podle odborníků hodnocena jako kvalitní a armáda tvrdí, že i čeští vojáci s nimi mají výborné zkušenosti. Problémem je, že ministerstvo obrany pod vedením Vlasty Parkanové(KDU-ČSL) a později Martina Bartáka (ODS) je nakupovalo bez soutěže a zaplatilo za ně mnohem více, než jiné státy.

Jak navíc HN připomněly, na Ivecách vydělala úzká skupina domácích obchodníků jako Praga-Export, Omnipol a MPI Group.